Úvod Zaujímavé Francúzska firma stavia cestu so solárnymi panelmi

Francúzska firma stavia cestu so solárnymi panelmi

Foto: archív

Francúzska firma Colas prichádza s technickou novinkou: cestami prenášajúcimi energiu zo slnka do elektrární. Vyvinula solárne panely schopné odolať hmotnosti nákladného vozidla s návesom a mieni ich zabudovať do povrchu vozovky. Po takmer piatich rokoch výskumu a laboratórnych testov teraz stavia vonkajšiu testovaciu cestu a na začiatku roka 2018 plánuje komercializáciu technológie.

Kilometrová testovacia cesta vzniká vo francúzskom mestečku Tourouvre a panely s plochou 2 800 štvorcových metrov by mali pri najvyššom výkone vyrobiť 280 kilowattov elektriny. Celá inštalácia by mala vyrobiť dosť energie na verejné osvetlenie obce na rok. „Solárne farmy zaberajú pôdu, ktorá by inak mohla slúžiť poľnohospodárstvu, a pritom máme k dispozícii cesty,“ tvrdí projektový manažér firmy Colas Philippe Harelle.

Ceny solárnych panelov klesajú, a tak sa čoraz častejšie začleňujú do každodenných materiálov. Automobilka Tesla Motors nedávno prekvapila investorov predstavením novej strechy, fungujúcej ako solárne panely. Ďalšie spoločnosti začleňujú fotovoltaické články do fasád budov.

Foto: archív
Foto: archív

Projekt francúzskej firmy nazývaný Wattway sa pripája k skupine podobných projektov firiem typu švédskej Scanie či americkej Solar Roadways, ktoré sa snažia integrovať panely do chodníka.

Aby panely Wattway odolali vysokému tlaku na ceste, chránia ich vrstvy z niekoľkých typov plastov, vytvárajúce priezračné a odolné puzdro. Solárny panel pod tým je podobný bežným panelom na strechách. Elektrické vedenie leží v ceste a zariadenie pokrýva protišmykový povrch z drveného skla.

Štvorcový meter solárnej cesty stojí momentálne 2 000 až 2 500 eur. Cena zahŕňa náklady na sledovanie, zhromažďovanie dát a inštaláciu. Firma však očakáva, že do roku 2020 môže byť cena cesty porovnateľná s tradičnými solárnymi farmami. Elektrina vyrobená z tohto úseku solárnej cesty pôjde priamo do siete. Energia z ďalšej plánovanej cesty má byť použitá na dobíjanie elektrických vozidiel, iná cesta má zase poháňať malý závod na výrobu vodíka.

Foto: archív
Foto: archív