Úvod Ekonomika Za energetické nápoje sme vlani utratili vyše 41 miliónov eur

Za energetické nápoje sme vlani utratili vyše 41 miliónov eur

Foto: archív

Slováci v minulom roku vypili viac ako 18,6 milióna litrov energetických nápojov a utratili za ne 41,2 milióna eur. V prepočte na rok tak ide o približne 4,2 litra “energetiaka” na jedného dospelého Slováka. Vyplýva to z maloobchodného auditu spoločnosti Nielsen za obdobie posledných 12 mesiacov (jún 2016 – máj 2017).

Z hľadiska rýchlosti rastu obsadili energetické nápoje siedmu priečku v rebríčku top 30 kategórií. Kým priemerná potravinárska kategória v obchodoch s potravinami a zmiešaným tovarom rástla v tržbách medziročne o 2,2 percenta, kategória energetických nápojov dosiahla nárast obratu tržieb až o 7 percent a rovnako vzrástol aj objem predajov. Silnejúcu tendenciu potvrdzuje aj spoločnosť PepsiCo, celosvetový výrobca energetických nápojov.

„V súčasnosti evidujeme rastúci záujem o energetické nápoje a očakávame, že tento trend sa bude udržiavať. Za narastajúcim dopytom o tento druh nápojov vidíme zvyšujúci sa záujem ľudí o športové aktivity a aktívny životný štýl. Energetické a izotonické nápoje sú jeho súčasťou,“ uviedla Kateřina Komárková, junior manažérka spoločnosti PepsiCo SR a ČR.

Spoločnosť Nielsen deklaruje, že najdôležitejším typom predajní pre energetické nápoje ostávajú aj naďalej hypermarkety a supermarkety (nad 400 štvorcových metrov), ktorých obrat stúpol o 5 percent. Ešte viac vzrástol predaj na čerpacích staniciach, ktoré zvýšili tržby o 9 percent. Vzrastajúce predaje na čerpacích staniciach pritom Komárková odôvodňuje zvyšujúcim sa počtom turistov na cestách.

Foto: archív
Foto: archív

Najrýchlejší nárast (až o 11 percent) sa zaznamenal v rámci predaja v predajniach do 400 m2. Tento kanál tvorí štvrtinu z celého obratu kategórie, a preto, podobne čerpacie stanice, z roka na rok zvyšujú svoju dôležitosť pre predaj kategórie energetických nápojov. Údaje spoločnosti Nielsen ukazujú, že najpredávanejším typom obalov sú plechovky, ktoré svoju pozíciu výrazne posilnili. Kým pred dvoma rokmi tvorili 71 percent z tržieb, v poslednom roku je ich podiel takmer 80 percent. Zvyšnú pätinu tvorí segment fliaš.

Aj napriek nárastu predaja si Slováci za energetické nápoje nemusia priplácať. Podľa spoločnosti Nielsen zostala v porovnaní s predchádzajúcim rokom priemerná cena energetických nápojov nezmenená, na úrovni 2,22 eura za liter. Suma, za ktorú sa energetické nápoje predávajú, sa výrazne líši v závislosti od jednotlivých predajných kanálov. Kým v hypermarketoch a supermarketoch je cena najnižšia (2,10 eura/liter), na čerpacích staniciach presahuje aj dvojnásobok tejto hodnoty (4,30 eura/liter).

Veľká popularita energetických nápojov je dôvodom spokojnosti predajcov, no neteší lekárov. Nadmerné pitie „energetiakov“ zaťažuje srdcovo-cievny systém, nervový systém a žalúdok. Podľa nich by mal predaj energetických nápojov podliehať prísnej regulácii rovnako, ako cigarety či alkohol. V častých a vysokých dávkach je kofeín, ktorý je hlavnou zložkou tohto druhu nápojov, toxický a hrozí, že konzumenti sa ním predávkujú. Môže to mať tragické následky – záchvaty, infarkt, mŕtvicu, v najhorších prípadoch i náhlu smrť.

Mixovanie "energetiakov" a alkoholu je nebezpečné. (Foto: archív)
Mixovanie „energetiakov“ a alkoholu je nebezpečné. (Foto: archív)