Úvod GEO 10 unikátnych mostov na Slovensku

10 unikátnych mostov na Slovensku

Foto: Michaela Kolimárová

Počas našej histórie prešli mosty neuveriteľne dlhým vývojom. Od primitívnych lávok, často tvorených len kmeňom stromu, až po skutočné technické skvosty. Aj na Slovensku sa máme čím pochváliť.

Most SNP, Bratislava

Foto: archív
Foto: archív

Stavbou 20. storočia v kategórii mostných stavieb sa v roku 2001 stal jednopylónový celozváraný zavesený most s vejárovým dizajnom, klenúci sa ponad Dunaj. Reč je o Moste SNP, ktorý istý čas niesol aj meno Nový most. Je to jediný bratislavský most, ktorý nepodopiera v rieke ani jeden pilier. Na vyše štyristo metrov dlhej a takmer osemtisíc ton ťažkej stavbe sú dve dvojprúdové vozovky pre autá, chodníky našli svoje miesto pod nimi. V moste zo 70. rokov je zabudované aj vodovodné potrubie určené na zásobovanie Petržalky.

Kolonádový most, Piešťany

Foto: archív
Foto: archív

Najdlhší krytý most na Slovensku spája mesto Piešťany s Kúpeľným ostrovom. Jeho vrchnú časť navrhol architekt Emil Belluš a na zasklenej stene našla svoje miesto umelecká výzdoba Martina Benku s ľudovými motívmi. Od roku 1933 je na ňom osadená bronzová socha barlolámača, najvýraznejší symbol tohto kúpeľného mesta. Ustupujúce nemecké vojská most v roku 1945 vyhodili do povetria, Piešťanci ho obnovili až o 11 rokov neskôr. Dnes tvorí súčasť promenády pre kúpeľných hostí mesta.

Lávka cez Dunajec, Červený Kláštor

Foto: archív
Foto: Pavel Kapusta

Svoj unikát medzi mostami má aj Dunajec. Najdlhší závesný most v strednej Európe bez stredovej opory zhotovený z lepeného dreva otvorili pred deviatimi rokmi v Červenom Kláštore. Lávka dlhá 149,95 metra umožňuje chodcom a cyklistom prejsť na poľskú časť Pieninského národného parku. Stavba je akoby zmenšenou napodobeninou bratislavského Mosta SNP, dokonca aj s náznakom známej veže. Jednostranný oceľový stožiar dosahuje výšku 28 metrov.

Secesný most, Kráľová pri Senci

Foto: archív
Foto: archív

Trojklenbový kamenno-tehlový most v Kráľovej pri Senci pôsobí ako baroková stavba z 18. storočia. Znie priam neuveriteľne, že Pálfiovci ho dali postaviť až začiatkom 20. storočia. Približne 40 metrov dlhý a 4,8 metra široký secesný most, klenúci sa cez rieku Čierna voda, vznikol na návrh Ing. Jána Nagymihálya z roku 1903 a postavili ho talianski stavitelia. Stavba má betónový skelet, po bokoch ju vypĺňajú červené tehly a ozdobné stĺpikové zábradlie zakončuje profilovaný parapet.

Most Apollo, Bratislava

Foto: archív
Foto: archív

Najnovší bratislavský most cez rieku Dunaj tvorí oblúk, na ktorý sú pripevnené približne rovnobežné závesné oceľové laná, držiace mostovku. Má rozpätie 231 metrov, celková dĺžka premostenia vrátane estakád je 835 metrov a výška oblúka mosta dosahuje 36 metrov. Pri jeho výstavbe zostavili najprv mostné teleso na plávajúcich pontónoch na ľavom brehu Dunaja a po skončení montáže oceľovej konštrukcie ho otočili krížom cez rieku. Tento most ako jediná európska stavba získal prestížnu cenu Opal Awards 2006, ktorú možno smelo prirovnať k filmovému Oscarovi.

Turecký most, Poltár

Foto: Michaela Kolimárová
Foto: Michaela Kolimárová

V Poltári, časti Zelené, vedie ponad Ipeľ tretí najstarší zachovaný most svojho druhu na Slovensku. Pôsobivý kamenný most s tromi oblúkmi pochádza z obdobia tureckej nadvlády v tejto časti Slovenska v rokoch 1554 až 1593 a patrí k významným technickým pamiatkam. Stavba zo 16. storočia nevydržala v pôvodnej podobe, pri jej oprave o tri storočia neskôr však boli použité pôvodné kamene. Dodnes slúži pre chodcov a cyklistov a je ozdobou Poltára. Most je turisticky vyhľadávanou atrakciou regiónu Novohrad.

Kolonádový most, Dolný Kubín

Foto: archív
Foto: archív

História dreveného kolonádového mosta v Dolnom Kubíne sa začala písať iba nedávno – v roku 1994. Klenie sa ponad rieku Oravu a spája sídlisko Bysterec so starým mestom. Strechu krytého mosta pokrývajú šindle a v mostnej konštrukcii sa našlo miesto aj pre kiosky. Táto unikátna stavba v štýle pripomínajúcom oravskú ľudovú architektúru, je určená chodcom i cyklistom a dnes už patrí k nedomysliteľnému koloritu Hviezdoslavovho mesta.

Most Márie Valérie, Štúrovo

Foto: archív
Foto: archív

Most Márie Valérie dostal meno po dcére cisára Františka Jozefa I. a jeho manželky, bavorskej princeznej Alžbety, zvanej Sissi. Vedie ponad Dunaj a spája slovenské Štúrovo s maďarským Ostrihomom. V čase svojho vzniku – v roku 1895 – bol najdlhším mostom v Uhorsku, meral takmer 500 metrov. Tak ako mnoho iných mostov bol počas 2. svetovej vojny zničený. Na svoju obnovu čakal až do roku 2001. Pri oprave sa podarilo zachovať jeho pôvodný vzhľad a zostali aj pôvodné podpery. Nosné piliere sú zapustené do hĺbky 12 metrov.

Chmarošský viadukt, Telgárt

Foto: archív
Foto: archív

Mimoriadne pohľadný Chmarošský viadukt z polovice 30. rokov minulého storočia je zasadený v malebnom prostredí Horehronia a predstavuje harmonické spojenie techniky s prírodou. Je pokračovaním celomurovaného slučkového Telgártskeho tunela a Telgártskeho viaduktu. Tento kamenný klenbový viadukt s deviatimi oblúkovými otvormi dosahuje výšku 18 a dĺžku 113,6 metra. Na stavbu mosta, ktorý vzhľadom pripomína starorímske akvadukty, sa použilo približne 5,5 tisíca kubických metrov muriva.

 Diaľničný most, Považská Bystrica

Foto: archív
Foto: archív

Titul najdlhšieho mosta na Slovensku patrí estakádam pri Považskej Bystrici, dosahujúcim 2 081 metrov. Ich súčasťou je aj mestská estakáda ponad Považskú Bystricu, prvý diaľničný most na území SR, ktorého nosná konštrukcia nesie celý diaľničný profil. Nosnú konštrukciu s dĺžkou 968,73 metra priečne podopiera iba jedna podpera. Táto súčasť úseku diaľnice D1 Sverepec – Vrtižer získala ocenenie Stavba roka 2010. Estakádu dotvárajú vejáre závesov a jej dominantným prvkom sú zaujímavé pylóny vysoké 14 metrov.

2 komentárov

Comments are closed.