Úvod Ekonomika Banky pritvrdzujú v boji o zákazníka. Požičiavajú za nulu

Banky pritvrdzujú v boji o zákazníka. Požičiavajú za nulu

Foto: archív

Finančné domy na Slovensku pritvrdzujú boj o zákazníka už nielen na poli lacných hypoték, ale aj spotrebných pôžičiek. Najnovšie prišla Poštová banka s ponukou štartovacej pôžičky za nulový úrok. Podobný produkt má už rok na trhu aj mBank a takmer za nulu dokážu požičať ľuďom aj niektoré nebankovky, len aby ich nalákali k sebe a ponúkli im ďalšie produkty.

„Viaceré nebankové spoločnosti lákali klientov na nákupy na splátky bez zvýšenia a človek často nepreplatil ani euro,“ tvrdí riaditeľ webu Finančný kompas Maroš Ovčarik. Pôžičky za nulové úroky teda nie sú na trhu novinkou, ale ukazujú trend, kam až sú banky ochotné zájsť pri love na klientov.

Poštová banka, patriaca do finančnej skupiny J&T, sa ponukou lacného úveru bude tiež snažiť získať nových klientov. „Máme záujem spolupracovať s každým zákazníkom, ktorý príde do našej pobočky alebo na poštu,“ potvrdzuje Peter Hajko, šéf retailu a člen predstavenstva Poštovej banky. Podľa neho však na nových zákazníkov nečaká nijaký agresívny cross selling, teda predaj iných produktov banky.

Odborníci tvrdia, že pre banku je najdrahšie získať nového klienta, pretože reklamné kampane sú drahé. A tak sa snažia zaujať aj nulovými úrokmi. „Ak ho získa do databázy, je oveľa efektívnejšie a lacnejšie ponúkať mu postupne ďalšie produkty,“ dodáva Ovčarik.

Banka na takom úvere nemôže zarábať ani na úrokoch, ani na poplatkoch, ktoré sú tiež nulové. Navyše, má isté fixné náklady na pracovníkov, administratívu či IT systémy. Zdá sa teda, že to musí byť pre ňu stratová záležitosť. Nie je to však úplne tak.

Foto: archív
Foto: archív

Jednak tento úver ponúka Poštová banka v rámci akcie len do konca marca, takže štedrá nebude dlhodobo. Na druhej strane Pavel Škriniar, analytik portálu Finančná hitparáda, upozorňuje na to, že pôžičky nie sú vysoké, takže banka oželie niekoľko desiatok eur, ktoré by zarobila na úrokoch. „Banka získa k dispozícii údaje o klientovi, ktorý sa nebráni zadlžiť. A to už má hodnotu,“ dodáva Škriniar.

Pred rokom začala podobnú kampaň mBank. Núkala len novým klientom bezúročnú pôžičku, ktorá pritom nebola úplne zadarmo. Táto online banka si účtovala dvojpercentný poplatok zo sumy úveru, ktorý sa mohol vyšplhať až do výšky 30 eur. Navyše, začal jej fungovať aj cross seling, keďže viac ako polovica takto získaných klientov si neskôr zobrala aj iné úverové produkty.

Tlačiť sadzby dole aj na spotrebných úveroch sa snažia aj ďalšie finančné domy. Už nie sú výnimkou ani úroky pod päť percent, za čo sa niekedy ponúkali hypotéky. UniCredit Bank ponúka pôžičky od 4,9 percenta a OTP banka dokonca od 4,7 percenta.

Analytici tvrdia, že éra nízkych úrokov prinúti banky vymýšľať ďalšie kampane, ako nalákať ľudí na lacné pôžičky. Vyššími objemami sa budú snažiť vykrývať scvrkávanie sa úrokových marží. Samozrejme, finančné domy si nízke úroky na pôžičkách môžu dovoliť aj preto, lebo si tiež dokážu lacno požičať od Európskej centrálnej banky. Tá drží základnú úrokovú sadzbu na nulovej úrovni už od marca minulého roka a zatiaľ nesignalizuje, že sa chystá opustiť politiku lacných peňazí.