Aj v našich končinách, hoci s miernym oneskorením v porovnaní s inými európskymi krajinami, sa čoraz viac ľudí stáva prívržencami bio- a ekoživota. Aj nám Slovákom začína väčšmi záležať na tom, čo jeme, akú kozmetiku používame, akými prostriedkami čistíme našu bielizeň, riad, celú domácnosť.

Stávame sa tak ohľaduplnejšími nielen k sebe a našim blízkym, ale aj k životnému prostrediu. U tých ľahostajnejších dnes už neobstojí argument, že náš trh neponúka dostatok ekoproduktov a že sú pre našinca príliš drahé.

Jednou z firiem, ktorá si u slovenského zákazníka získala obľubu pre svoju dlhú tradíciu a osvedčenú kvalitu, ale aj prijateľné ceny, je belgický Ecover. Rozmanitý sortiment ekologických produktov prináša na pulty predajní už viac ako 30 rokov. Na lopatky ju nepoložili ani vážne ekonomické problémy na začiatku 90. rokov, jej zákazníkov zasa neodradila ani finančná kríza. 

Prací prášok bez fosfátov
Spoločnosť Ecover vznikla v roku 1980 v Belgicku. Jej zakladateľ Frans Bogaerts vyvinul zlomový produkt – prvý bezfosfátový prací prášok na svete. Mal za cieľ minimalizovať negatívne dôsledky na vodu a živočíchy, ku ktorým sa prostriedok neraz dostáva cez kanalizácie bez čistiarní odpadových vôd.

V tom čase išlo o výnimočný výrobok, keďže sa do predaja dostal dávno predtým, ako sa objavili alarmujúce správy o vysokej koncentrácii extrémne škodlivých fosfátov vo vode, na základe ktorých do platnosti vstúpilo nariadenie Európskej únie o ich obmedzení.

Súčasná legislatíva stanovuje 0,5-percentnú hranicu obsahu fosfátov v pracích práškoch, tá sa však nevzťahuje na tablety na pranie či do umývačky. Podľa belgickej spoločnosti ide o neprijateľný prístup, čo dokazuje kompletnou výrobou bezfosfátových prostriedkov.

NAPRIEK REVOLUČNÉMU EKOLOGICKÉMU PRACIEMU PRÁŠKU BOLI ZAČIATKY FIRMY ŤAŽKÉ.

Až do konca 80. rokov, keď konečne získala distribučné zmluvy s veľkými maloobchodnými predajcami, mala len zopár podporovateľov. V roku 1989 sa výrobky Ecoveru začali objavovať aj v supermarketoch, no rozkvet predaja netrval príliš dlho.

O pár rokov sa totiž spoločnosť pre rapídny rozmach a nedostatočnú strategickú víziu ocitla na pokraji bankrotu. Hoci ekologické hnutie v tom čase čoraz viac naberalo na sile, s ekoproduktmi to bolo ako na hojdačke – obdobia popularity sa striedali s nezáujmom zákazníkov. To si vyžadovalo silnú obchodnú stratégiu, ktorá by túto nestálosť dokázala prekonať.

Jedna z podôb reklamnej kampane Ecoveru v minulosti s dôrazom na ekológiu. (Foto: archív)
Jedna z podôb reklamnej kampane Ecoveru v minulosti s dôrazom na ekológiu. (Reprodukcia: archív)

Záchrana prišla z Dánska
Z najťažšieho vyviazla firma najmä vďaka dánskemu finančnému analytikovi Jorgenovi Philipovi-Sorensenovi, ktorý ju v roku 1992 kúpil. Ten nepomohol iba finančne, ale prišiel tiež so stratégiou, ako z neúspešnej firmy urobiť opäť firmu úspešnú – držal sa vízie vybudovať medzinárodný obchod.

Finančná záchrana Ecoveru, ako aj vybudovanie novej stratégie nakoniec prinieslo svoje ovocie. V druhej polovici minulého desaťročia, keď prišlo k nebývalému rozmachu ekologického hnutia, sa belgickej spoločnosti darilo veľmi dobre.

Podľa presvedčenia predstaviteľov Ecoveru, ktorá dnes pôsobí v 35 krajinách sveta, ekologické čistiace prostriedky krízu prežijú. A to aj napriek tomu, že typický zákazník kupujúci výrobky Ecoveru – žena v domácnosti – podľa západoeurópskych prieskumov stratila záujem o globálny problém klimatických zmien. Zákazníčke totiž stále záleží na zdraví a bezpečí jej bezprostredného okolia.

SPOLOČNOSŤ SA SNAŽÍ, ABY SA ECOVER STAL VEDÚCOU ZNAČKOU PRE TRVALO UDRŽATEĽNÝ A ZDRAVÝ ŽIVOTNÝ ŠTÝL.

Jednou z verných zákazníčok Ecoveru je aj Alia Papageourgiouová, austrálska expertka na komunikáciu žijúca v Belgicku, ktorej pochvalné slová na belgickú značku zverejnila webová stránka Xpats.com.

V jednom z jej príspevkov o úspešnej spoločnosti sa píše: „Výrobky Ecover používam preto, lebo súhlasím s tým, že do kanalizácie by sa malo dostávať menej chemikálií. Navyše tieto produkty sú veľmi účinné, či už je to čistiaci prostriedok na kuchynský riad alebo aviváž. Ich označenie je tiež veľmi lákavé – prírodné a upokojujúce.“

V tabletách do umývačky od ecoveru nenájdete žiadne fosfáty ani iné škodlivé chemikálie, ktoré v bežných čistiacich prostriedkoch zostávajú po umytí na riade. ( Foto: Michaela Kolimárová).
V tabletách do umývačky od Ecoveru nenájdete nijaké fosfáty ani iné škodlivé chemikálie, ktoré v bežných čistiacich prostriedkoch zostávajú po umytí na riade. (Foto: Michaela Kolimárová)

Firemné smernice prísnejšie ako normy EÚ
Okrem nezvyčajne nízkej toxicity sa v porovnaní s inými čistiacimi prostriedkami produkty Ecoveru vyznačujú aj svojimi protialergickými vlastnosťami a ľahkou biologickou rozložiteľnosťou.

Pri ich výrobe sa používajú zložky rastlinného pôvodu, ako sú bylinky, škrob, celulóza, repka olejnatá, éterické oleje, palmový a kokosový olej. Okrem rastlinných zložiek využíva Ecover aj minerály a ich deriváty ako vápenec, piesok, zeolit či kremičitany.

Nielen vďaka výrobe na rastlinnej a minerálnej báze sú ekologické čistiace prípravky výnimočné. Väčšina klasických, neekologických pracích prostriedkov, obsahuje takzvané optické zjasňovače. Ide o chemikálie odrážajúce svetlo, vďaka ktorým vyzerá vypratá bielizeň jasnejšie.

Chemické zvyšky týchto zjasňovačov zostávajú na oblečení, dostávajú sa do kontaktu s pokožkou a neraz spôsobujú kožné problémy. Nič také sa však nemôže stať pri používaní pracích práškov a gelov Ecover, pretože ten ako jeden z mála výrobcov optické zjasňovače nikdy nepoužíval.

Pri výrobe tekutých pracích prostriedkov sa belgická spoločnosť zasa vyhýba bežne pridávanej zložke – silikónom, ktorých úlohou je regulovať množstvo peny pri praní. Tá totiž praciemu procesu neprospieva – môže zapríčiniť až 50-percentnú stratu pracej sily. Ecover tento problém vyriešil novou ekologickou prísadou vyrobenou z repkového oleja, ktorá takmer nepení.

Nová receptúra tekutého pracieho prostriedku tak nielenže priniesla lepšie čistiace schopnosti, ale aj desaťkrát nižšiu toxicitu vo vzťahu k vodným organizmom.

ECOVER NIJAKÉ SVOJE VÝROBKY ANI POUŽÍVANÉ ZLOŽKY NETESTUJE NA ZVIERATÁCH.

Pečať maximálneho ohľadu na zdravie a životné prostredie nenesú len výrobky Ecoveru, ale aj jeho mimoriadne ekologická prevádzka, ktorá si v roku 1993 vyslúžila ocenenie OSN. Nečudo, veď firemné smernice sú tu vraj výrazne prísnejšie ako všeobecné normy Európskej únie.

Výrobné haly sú postavené z prírodných materiálov šetrných k životnému prostrediu – dreva a recyklovaných tehiel. Na ich údržbu slúži dažďová voda, odpadová voda sa zasa využíva na zavlažovanie trávnika pokrývajúceho strechy budov.

Spoločnosť je tiež známa starostlivým a prísnym výberom zamestnancov, ktorých po prijatí motivuje napríklad aj osobitnými prémiami za to, že na presun z domu do práce a naopak uprednostňujú bicykle pred autami.

Kiežby čo najskôr nastali časy, keď väčšina z nás bude aj bez odmeny chrániť prírodné hodnoty a životné prostredie, v ktorom žijeme a budú žiť nasledujúce generácie. Prvým krokom môže byť napríklad zmena doteraz zaužívaných spôsobov udržiavania našich domácností.

Skladové priestory továrnenského komplexu Ecoveru v Belgicku. (Foto: archív).
Skladové priestory továrnenského komplexu Ecoveru v Belgicku. (Foto: archív)

Ecover na časovej osi

1980 Belgičan Frans Bogaerts založil spoločnosť Ecover (zomrel v auguste 2011 vo veku 76 rokov), jeho tím vytvára ako prvý na svete bezfosfátový prací prášok.

1989 Výrobky Ecover sa prvýkrát dostávajú na regály supermarketov a získavajú si fanúšikov na masovom trhu. 

1990 Dánsky finančný analytik Jorgen Phillip-Sorensen kupuje Ecover, zachraňuje ho pred bankrotom.

1992 Ecover stavia svoju prvú ekologickú továreň v Malle, v provincii Antverp. Komplex je postavený prevažne z recyklovaných alebo recyklovateľných materiálov.

1993 Organizácia spojených národov v rámci Programu pre životné prostredie udeľuje Ecoveru miesto na čestnej listine Global 500 za vynikajúce úspechy v oblasti ochrany a zlepšenia životného prostredia.

1996 Ecover začína svoju produkciu exportovať do Spojených štátov. Novým veľkým trhom sa stáva aj Veľká Británia.

1997 Ecover stavia svoju druhú ekologickú továreň v Boulogne-sur-Mer vo Francúzsku.

2008 Časopis Time zaraďuje výkonného riaditeľa Micka Bremansa medzi 29 „hrdinov životného prostredia“.

2010 – 2015 Predaj neustále inovovaných výrobkov Ecoveru, zisky spoločnosti a hodnota jej značky neustále stúpajú. Spoločnosť uvažuje o vstupe na čínsky a indický trh.

Foto: Michaela Kolimárová
Foto: Michaela Kolimárová