Aj nám Slovákom začína čoraz väčšmi záležať na tom, čo jeme, akú kozmetiku používame, akými prostriedkami čistíme našu bielizeň, riad, celú domácnosť. Stávame sa tak ohľaduplnejšími nielen k sebe a našim blízkym, ale aj k životnému prostrediu.

Jednou z ekologicky zameraných firiem, ktorá si u slovenských zákazníkov získala obľubu pre svoju dlhú tradíciu a osvedčenú kvalitu, ale aj prijateľné ceny, je belgická spločnosť Ecover.

Rozmanitý sortiment ekologických produktov prináša na pulty predajní už viac ako štyri rdesaťročia. Na lopatky ju nepoložili ani vážne ekonomické problémy začiatkom 90. rokov, jej zákazníkov zasa neodradila ani finančná kríza. 

Prací prášok bez fosfátov
Spoločnosť Ecover vznikla v roku 1980 v Belgicku. Jej zakladateľ Frans Bogaerts vyvinul zlomový produkt – prvý bezfosfátový prací prášok na svete. Mal za cieľ minimalizovať negatívne dôsledky na vodu a živočíchy, ku ktorým sa prostriedok neraz dostáva cez kanalizácie bez čistiarní odpadových vôd.

V tom čase išlo o výnimočný výrobok, keďže sa do predaja dostal dávno predtým, ako sa objavili alarmujúce správy o vysokej koncentrácii extrémne škodlivých fosfátov vo vode, na základe ktorých do platnosti vstúpilo nariadenie Európskej únie o ich obmedzení.

Súčasná legislatíva stanovuje 0,5-percentnú hranicu obsahu fosfátov v pracích práškoch, tá sa však nevzťahuje na tablety na pranie či do umývačky. Podľa belgickej spoločnosti ide o neprijateľný prístup, čo dokazuje kompletnou výrobou bezfosfátových prostriedkov.

NAPRIEK REVOLUČNÉMU EKOLOGICKÉMU PRACIEMU PRÁŠKU BOLI ZAČIATKY FIRMY ŤAŽKÉ.

Až do konca 80. rokov, keď konečne získala distribučné zmluvy s veľkými maloobchodnými predajcami, mala len zopár podporovateľov. V roku 1989 sa výrobky Ecoveru začali objavovať aj v supermarketoch, no rozkvet predaja netrval príliš dlho.

Foto: Michaela Kolimárová

O pár rokov sa totiž spoločnosť pre rapídny rozmach a nedostatočnú strategickú víziu ocitla na pokraji bankrotu. Hoci ekologické hnutie v tom čase čoraz viac naberalo na sile, s ekoproduktmi to bolo ako na hojdačke – obdobia popularity sa striedali s nezáujmom zákazníkov. To si vyžadovalo silnú obchodnú stratégiu, ktorá by túto nestálosť dokázala prekonať.

Záchrana prišla z Dánska
Z najťažšieho vyviazla firma najmä vďaka dánskemu finančnému analytikovi Jorgenovi Philipovi-Sorensenovi, ktorý ju v roku 1992 kúpil. Ten nepomohol iba finančne, ale prišiel tiež so stratégiou, ako z neúspešnej firmy urobiť opäť firmu úspešnú – držal sa vízie vybudovať medzinárodný obchod.

Finančná záchrana Ecoveru, ako aj vybudovanie novej stratégie nakoniec prinieslo svoje ovocie. V druhej polovici minulého desaťročia, keď prišlo k nebývalému rozmachu ekologického hnutia, sa belgickej spoločnosti darilo veľmi dobre.

Firma, ktorá dnes predáva svoje produkty v desiatkach krajinách sveta, tvrdí, že ekologické čistiace prostriedky majú budúcnosť. Hoci typický zákazník Ecoveru – žena v domácnosti – podľa prieskumov stratila záujem o globálny problém klimatických zmien, stále jej záleží na zdraví a bezpečí jej bezprostredného okolia.

SPOLOČNOSŤ SA SNAŽÍ, ABY SA ECOVER STAL VEDÚCOU ZNAČKOU PRE TRVALO UDRŽATEĽNÝ A ZDRAVÝ ŽIVOTNÝ ŠTÝL.

Jednou z verných zákazníčok Ecoveru je aj Alia Papageourgiouová, austrálska expertka na komunikáciu žijúca v Belgicku, ktorej pochvalné slová na belgickú značku zverejnila webová stránka Xpats.com.

V jednom z jej príspevkov o úspešnej spoločnosti sa píše: „Výrobky Ecover používam preto, lebo súhlasím s tým, že do kanalizácie by sa malo dostávať menej chemikálií. Navyše tieto produkty sú veľmi účinné, či už je to čistiaci prostriedok na kuchynský riad alebo aviváž. Ich označenie je tiež veľmi lákavé – prírodné a upokojujúce.“

V tabletách do umývačky od ecoveru nenájdete žiadne fosfáty ani iné škodlivé chemikálie, ktoré v bežných čistiacich prostriedkoch zostávajú po umytí na riade. ( Foto: Michaela Kolimárová).
V tabletách do umývačky od Ecoveru nenájdete nijaké fosfáty ani iné škodlivé chemikálie, ktoré v bežných čistiacich prostriedkoch zostávajú po umytí na riade. (Foto: Michaela Kolimárová)

Firemné smernice prísnejšie ako normy EÚ
Okrem nízkej toxicity sa v porovnaní s inými čistiacimi prostriedkami produkty Ecoveru vyznačujú aj protialergickými vlastnosťami a ľahkou biologickou rozložiteľnosťou. Pri ich výrobe sa používajú zložky rastlinného pôvodu, ako aj minerály a ich deriváty.

Väčšina neekologických pracích prostriedkov obsahuje takzvané optické zjasňovače. Ide o chemikálie odrážajúce svetlo, vďaka ktorým vyzerá vypratá bielizeň jasnejšie. Ich chemické zvyšky zostávajú na oblečení a spôsobujú kožné problémy. Nič také sa nemôže stať pri používaní pracích práškov a gelov Ecover, pretože ako jeden z mála výrobcov optické zjasňovače nikdy nepoužíval.

Pri výrobe tekutých pracích prostriedkov sa belgická spoločnosť zasa vyhýba bežne pridávanej zložke – silikónom, ktorých úlohou je regulovať množstvo peny pri praní. Tá totiž praciemu procesu neprospieva – môže zapríčiniť až 50-percentnú stratu pracej sily. Firma to vyriešila ekoprísadou z repkového oleja, ktorá takmer nepení.

ECOVER NIJAKÉ SVOJE VÝROBKY ANI POUŽÍVANÉ ZLOŽKY NETESTUJE NA ZVIERATÁCH.

Životné prostredie nechránia len výrobky Ecoveru, ale aj jeho ekologická prevádzka, ktorá si v roku 1993 vyslúžila ocenenie OSN. Nečudo, veď firemné smernice sú tu prísnejšie ako normy EÚ. Výrobné haly sú postavené z prírodných materiálov – dreva a recyklovaných tehiel. Na ich údržbu slúži dažďová voda, odpadová voda sa zasa využíva na zavlažovanie trávnika pokrývajúceho strechy budov.

Kiežby čo najskôr nastali časy, keď väčšina z nás bude aj bez odmeny chrániť prírodné hodnoty a životné prostredie, v ktorom žijeme a budú žiť nasledujúce generácie. Prvým krokom môže byť napríklad zmena doteraz zaužívaných spôsobov udržiavania našich domácností.

Výrobná linka Ecoveru. (Foto: archív)