Železnice v hlavnom meste Slovenska čaká previerka storočia. Štátne železnice podpísali koncom júna zmluvu na štúdiu za 1,6 milióna eur, ktorá má zhodnotiť prínosy staníc a tratí v bratislavskom dopravnom uzle a ponúknuť plán do budúcnosti.

Smelé plány
Štúdia bude riešiť modernizáciu a vzájomné prepojenie dvanástich staníc a desiatich železničných úsekov v Bratislave a okolí. Vyplynie z nej, ktoré stanice sa majú zrušiť, ktoré prestavať a ktoré postaviť nanovo. Vyrieši tiež pripojenie železníc na mestskú dopravu. Bratislava má záujem o budovanie novej stanice pri letisku.

MALO BY ÍSŤ O ZASTÁVKU MEDZINÁRODNÉHO VÝZNAMU, KDE BY STÁLI AJ VLAKY EUROCITY A NESKÔR DOKONCA VYSOKORÝCHLOSTNÉ VLAKY.

Zatiaľ sa uvažuje o jej pripojení na stanicu Nové Mesto, no primátor Ivo Nesrovnal má smelšie plány. Zamýšľa sa nad severojužným prepojením železničnej siete cez Dunaj, rovnako ako spojením letísk Bratislava – Viedeň železnicou.

Foto: archív
Foto: archív

Podľa Martina Fundáreka z iniciatívy Lepšia doprava však podľa generelu dopravy stačia na letisko autobusové linky: „Najlepšia by bola zlatá stredná cesta – predĺžiť tam električkovú trať z Ružinova, samozrejme, tak, aby čo najlepšie obslúžila aj obchodné strediská Avion či Pharos.“ Samotné letisko podľa neho rentabilitu nezabezpečí.

Integrovaná preprava
Už dlho sa diskutuje o projekte stanice Bratislava Filiálka. Mala by mať kratšie nástupiská zapustené v menšej hĺbke pod povrchom a končiť by na nej mali prímestské vlaky.

„Cieľom je zmodernizovať dopravnú os medzi stanicami Predmestie a Filiálka, na ktorú bude odklonená regionálna vlaková doprava zo smeru Trnava, Nové Zámky a Komárno. Tieto vlaky by vôbec nezachádzali na Hlavnú stanicu, ale končili by na Filiálke,“ vysvetlila šéfredaktorka Železničnej revue Desana Mertinková.

POTOM BY CEZ HLAVNÚ STANICU PREMÁVALI LEN REGIONÁLNE VLAKY ZO ZÁHORIA, ICH TRASA BY SA VŠAK PREDĹŽILA NA STANICU RAČA ALEBO VAJNORY.

Foto: archív
Foto: archív

Martin Fundárek tvrdí, že svetový trend je koncentrovať trate skôr do jednej veľkej stanice. Výstavba Filiálky ide podľa neho presne opačným smerom – rozbije vlaky do dvoch staníc a pretrhá prestupné väzby. Význam by mala, keby sa cez ňu cestujúci dostali ďalej do centra a Petržalky.

Bratislava aktuálne rieši sedem terminálov integrovanej osobnej prepravy. V princípe ide o železničné zastávky s lepšou nadväznosťou na MHD. Na štyri z nich už je vydané územné rozhodnutie, na zvyšné tri prebieha územné konanie.

Problém môže nastať pri termináli Mladá Garda. Aby sa realizoval, musí sa v úseku postaviť druhá koľaj, a to zase závisí od toho, ako sa bude trať pripájať na novú stanicu pri letisku. Mesto sľubuje, že pri termináloch budú aj záchytné parkoviská, čo by malo odľahčiť centrum od zápch.