Úvod Z DOMOVA Danko: Pri Érsekovom tempe nedokončíme 270 km diaľnic ani o 27 rokov

Danko: Pri Érsekovom tempe nedokončíme 270 km diaľnic ani o 27 rokov

Foto: archív

V roku 2020 stoja autá v zápche hodinu alebo dve pred Bratislavou, pri Strečne či v Prešove, nie je dostavaný tunel Višňové, diaľnica do Michaloviec, Sniny, na Kysuciach, ako aj na Liptove a neexistuje rýchlostná cesta na Orave. Vážnu situáciu okolo diaľnic si uvedomuje  Slovenská národná strana (SNS)  a jej predseda Andrej Danko, ktorý navrhol zrušenie diaľničných známok, pokým nebude dokončená plánovaná diaľničná sieť na Slovensku.

„Nemôže štát predsa chcieť, aby ľudia platili za diaľnice, ktoré nemôžu využívať v celom rozsahu. Pre NDS je katastrofou to, že nemajú peniaze na výstavbu, nie je to v tom, že či majú financie za diaľničné známky, aj tak štát NDS-ke každý rok dopláca. Ročne sa odovzdalo len 11 kilometrov a v roku 2018 to bolo 0 kilometrov rýchlostných ciest. Projekty sú síce plánované, no nie sú kryté. Ľudia môžu platiť len za také cesty, ktoré budú dostavané,“ vyhlásil Danko.

Slovensko si musí požičať veľké investičné peniaze v miliardách eur, pretože len tak sa budú dať dobudovať diaľnice v blízkom čase. Peniaze z eurofondov na diaľničnú sieť Slovenska nebudú stačiť. Kým cez celé Slovensko nepovedie vrchom a spodkom diaľnica, Slováci by nemali platiť diaľničné známky.

„Je to až komické, aby od vás vyberali 50 eur či diaľnica je, alebo nie je. To, čo sa vyberie, nestačí ani na údržbu. Máme diaľničné úseky, ktoré staviame s nákladmi od 30 miliónov eur do 60 miliónov eur. Kým nie je na Slovensku západ spojený s východom a sever s juhom, nemalo by sa to diať,“ povedal.

Diaľničné známky sú totiž podľa šéfa národniarov len kvapkou v mori, ktorá nestačí na vybudovanie ani dvoch kilometrov nových ciest ročne. „Rozpočet Národnej diaľničnej spoločnosti je 500 miliónov eur, ktorý im kapacitne nedovolí postaviť viac ako 10 kilometrov ciest ročne. Lenže na Slovensku potrebujeme dobudovať ihneď viac ako 270 kilometrov,“ vysvetlil.

Práve preto by si malo Slovensko podľa Danka požičať veľké investičné peniaze tak, ako to urobili napríklad susední Rakúšania. „Národná diaľničná spoločnosť potrebuje úverovú linku aspoň v objeme 8 miliárd eur, aby mohla okamžite zazmluvniť napríklad projekčné práce a iné veci, na ktoré sa ťažko čerpajú eurofondy,“ uviedol s tým, že financovanie dokumentácie je veľmi zložité a zdržuje proces.

„Pri Érsekovom tempe nebudeme mať diaľnice ani o 27 rokov,“ skonštatoval, narážajúc na osobu súčasného ministra dopravy za Most-Híd. Dodal, že pri tomto návrhu dá na názor ľudí. Práve preto na profiloch SNS sociálnych sietí Facebook a Instagram vytvoril anketu, v ktorej sa majú ľudia vyjadriť, či sú za alebo proti zrušeniu týchto poplatkov.

„Ak do utorka do 10:00 h na sociálnej sieti nezahlasuje väčšina ľudí za zrušenie diaľničných známok, SNS toto zrušenie nepodporí. Pre SNS na aktuálnej mimoriadnej schôdzi, kde sa rokuje aj o zrušení diaľničných známok, je prioritou prerokovanie Istanbulského dohovoru. Ten jediný totiž do volieb prezidentka nemôže vrátiť,“ dodal.

Andrej Danko. (Foto: archív)