Úvod ZO ZAHRANIČIA Diesely sú nevinné. Škodlivé emisie stúpajú aj bez nich

Diesely sú nevinné. Škodlivé emisie stúpajú aj bez nich

Foto: archív

Niekoľkoročná polemika na tému škodlivosti spaľovacích motorov môže nabrať nový smer. Pandémia a karanténne opatrenia vytvorili podmienky obmedzenej dopravy, no kvalita ovzdušia sa napriek tomu zhoršuje. Nemecká organizácia Deutsche Umwelthilfe sa v posledných rokoch pričinila o zákazy vjazdu starých naftových áut do nemeckých miest.

Jej predstavitelia argumentovali predovšetkým množstvom vypúšťaných oxidov dusíka, ktoré poškodzujú ľudské zdravie. Kým škodlivosť spomínaných zlúčenín je vedecky potvrdená, vplyv automobilovej dopravy je naďalej sporný.

Staršie automobily poháňané vznetovými motormi rozhodne vypúšťajú priveľké množstvo NOx. Lenže tie najnovšie plniace normu Euro 6 sú z ekologického hľadiska veľmi prínosné. Nielenže dokážu odfiltrovať oxidy dusíka, ale vďaka vyššej účinnosti v porovnaní s benzínovými autami, vypúšťajú do ovzdušia menej oxidu uhličitého.

Lenže démonizácia naftového pohonu spôsobila, že vznetové agregáty sú hádzané do jedného vreca. Obhajcovia spaľovacích motorov doposiaľ nemali možnosť dokázať, že výrazné obmedzenie používania áut so spaľovacími motormi nepostačuje na celkové zlepšenie kvality ovzdušia. Za ekologickú alternatívu sa pritom pokladajú elektromobily, no tie vo väčšine prípadov využívajú elektrickú energiu vyrobenú v uhoľných elektrárňach.

Zdá sa, že pandémia ochorenia COVID-19 nakoniec „splnila sen“ odporcov spaľovacích motorov. Ako uvádza nemecký internetový portál Focus.de, hustota cestnej dopravy sa medziročne znížila o 40 percent.

Merania v okolí Stuttgartu – jednom z najznečiste­nejších regiónov v Nemecku – však ukazujú, že koncentrácia oxidov dusíka sa v marci medziročne zvýšila. Zarážajúce však je, že v okolí švábskej metropoly je registrovaných len 3,6 percenta naftových osobných áut spĺňajúcich emisnú normu EURO 4 alebo nižšiu a iba 6,6 percenta tých, čo spĺňajú EURO 5.

Koronavírus sa tak svojím spôsobom môže pričiniť o záchranu naftového pohonu aj v budúcnosti. Nemecký minister dopravy Winfried Hermann pred koronakrízou zákazy vjazdu naftových áut do miest podporoval, no pod vplyvom nových okolností sa vyjadril, že bude požadovať odklad ďalších obmedzení, ktoré mali začať platiť od júla tohto roka.