Úvod Z DOMOVA Inflácia stúpa. Slováci šetria, menej kupujú a využívajú zľavy

Inflácia stúpa. Slováci šetria, menej kupujú a využívajú zľavy

Foto: archív

Stúpajúca inflácia núti Slovákov kupovať menej spotrebného tovaru. Častejšie využívajú zľavy a mnohí nepôjdu na letnú dovolenku. Vyplýva to z reprezentatívneho prieskumu, ktorý v máji 2022 realizovala agentúra STEM/MARK pre Home Credit Slovakia, a. s.

V prieskume sedem z desiatich Slovákov potvrdilo, že pre vysoké ceny kupuje menej spotrebného tovaru ako vlani. Až 80 percent Slovákov sa snaží šetriť a v súčasnosti nakupuje viac v akciách a zľavách v porovnaní s minulosťou.

Ako ďalej ukázal prieskum, vysoká inflácia zatiaľ odradila od kúpy vybraného tovaru alebo služby zhruba tretinu opýtaných. Ak už Slováci pre infláciu rušia nejaké nákupy, tak je to najčastejšie v prípade dovoleniek a taktiež pri kúpe osobného auta. Obava z rastu cien však urýchlila napríklad kupovanie zariadení na posilnenie energetickej sebestačnosti.

„Väčšia finančná záťaž núti mnohé domácnosti pri nakupovaní hľadať lacnejšie alternatívy. Ôsmi z desiatich respondentov sa viac ako predtým zameriavajú na nákup výrobkov a tovaru, ktorý v obchodoch či v e-shopoch ponúkajú v zľave. Pätina ľudí sa však ani počas inflácie pri nakupovaní zľavami neriadi,“ povedal analytik trhu Home Credit Jaroslav Ondrušek.

Ďalším pozoruhodným zistením prieskumu je to, že obavy z vysokých cien urýchlili nákup niektorých tovarov a služieb. Najviac sa to prejavilo v prípade nákupu zariadení na posilnenie energetickej sebestačnosti, či už to boli solárne panely, tepelné čerpadlá alebo kotly na tuhé palivo.

Tu sa až 50 percent opýtaných rozhodlo pre urýchlenú kúpu preto, lebo sa obávali zvyšujúcich sa cien. Z rovnakého dôvodu si traja z desiatich Slovákov v predstihu kúpili letnú dovolenku a ďalších 20 percent sa urýchlene rozhodlo pre rekonštrukciu svojej nehnuteľnosti.

Vysoká inflácia vo všeobecnosti zatiaľ odradila od kúpy vybraného tovaru alebo služby zhruba tretinu opýtaných. Najviac sa to prejavilo v prípade nákupu letných dovoleniek. Tu bol výrazný rast cien na Slovensku dôležitým faktorom pre 43 percent ľudí, ktorí si zájazd či dovolenkový pobyt preto nezakúpili.

Tridsaťdeväť percent našincov inflácia odradila od kúpy osobného auta, taktiež rekonštrukcie alebo úpravy svojho bytu či domu (35 percent) alebo nákupu drahšej elektroniky či módnych doplnkov a oblečenia. Prieskum ukázal, že rast inflácie skôr neovplyvňoval rozhodnutie Slovákov zobrať si nejakú pôžičku alebo tovar na úver. V mnohých prípadoch išlo o nevyhnutnosť.