Úvod ZO ZAHRANIČIA Kedysi prosperujúcim ČSA hrozí zánik, žiadajú o pomoc českú vládu

Kedysi prosperujúcim ČSA hrozí zánik, žiadajú o pomoc českú vládu

Foto: archív

Letecká spoločnosť ČSA (predtým Československé areolínie, od roku 1995 České aerolínie) vznikla z iniciatívy vlády prvej ČSR 6. júla 1923, onedlho teda bude oslavovať storočnicu existencie. Je však otázne, či sa tohto jubilea dožije. Kedysi prosperujúcim aerolinkám totiž bez štátnej pomoci hrozí zánik.

Spoločnosť Czech Airlines Technics (CSAT), dcérska firma Letisko Praha, zadržala pre neuhradné faktúry dve lietadlá ATR Českých aerolínií. Letecká skupina SmartWings, do ktorej ČSA patrí, označila zadržanie lietadiel za protiprávne a chystá právne kroky.

Aerolinky museli v tejto situácii zrušiť lety. Dopravca je v súčasnosti pod ochranným moratóriom pred veriteľmi. CSAT vykonáva na letisku údržbu a opravy lietadiel. Práve za tieto a ďalšie služby podľa hovorkyne CSAT Kateřiny Pavlíkovej aerolinky dlhuje.

„CSAT postupovalo maximálne obozretne a uplatnilo toto zádržné právo konkrétne na dve lietadlá typu ATR, z toho v jednom prípade ide o zaparkované lietadlo a aktuálne nenasadzované do prevádzky. O tomto kroku sme vedenie leteckej spoločnosti informovali a predložili aj možné návrhy riešení,“ povedala Pavlíková serveru Zdopravy.cz.

SmartWings s krokom CSAT nesúhlasí a označila ho za protiprávne. „CSAT porušilo princíp mimoriadneho moratória. Kroky CSAT predstavujú bezprecedentné úkony smerujúce k likvidácii ČSA, a to štátom kontrolovanou spoločnosťou,“ uviedla hovorkyňa dopravcu Vladimíra Dufková.

Dopravca podľa nej nedostal pred zadržaním nijaké upozornenie. „Robíme v tomto smere právne kroky,“ dodala Dufková. Podľa nej hrozí aj medzinárodná arbitráž, pretože lietadlá nepatria ČSA, aerolinky ich len prevádzkujú.

V tejto súvislosti SmartWings požiadala českú vládu o nenávratnú pomoc 1,1 miliardy Sk pre ČSA. V opačnom prípade podľa majiteľov leteckej skupiny čaká aerolinky insolvenčné konanie. Bez pomoci štátu sa podľa nich ČSA dostane do konkurzného konania, pretože firma nemá nárok na pomoc z garančného programu Covid Plus.

Cez tento program si chce materská firma SmartWings vziať u konzorcia bánk úver za dve miliardy korún, za ktorý by do 80 percent istiny ručila štátna poisťovňa EGAP. Aerolinky sú v súčasnosti pod ochranným moratóriom pred veriteľmi, ktoré vyprší koncom februára.

SmartWings už skôr vládu vyzvala aj na vytvorenie kompenzačného programu pre letectvo. Z toho by čerpali zrejme ako jediní práve SmartWings a ČSA a kompenzácie by mali podľa spolumajiteľa leteckej skupiny Jiřího Šimáněho pokryť zrušené lety počas núdzového stavu na jar minulého roka. Skupina kompenzácie vyčíslila na zhruba pol miliardy korún.

Foto: archív

Kedysi boli ČSA prosperujúcou a vysokoziskovou štátnou spoločnosťou, neskôr s účasťou štátu. Zlatú éru zažívali aerolinky v sedemdesiatych, osemdesiatych a deväťdesiatych rokoch minulého storočia, keď rozšírili pravidelné lety do rôznych svetových destinácií. Napríklad v deväťdesiatych rokoch lietali veľkokapacitné airbusy na linke Praha – New York na dennej báze.

V roku 1992 boli ČSA transformované na akciovú spoločnosť už ako český podnik s účasťou Air France, Európskej banky pre obnovu a rozvoj a ďalších akcionárov a pri delení spoločného majetku ČSFR česká vláda nepristúpila na oprávnené požiadavky slovenskej strany na majetkový podiel v aerolinkách. Česi si dokonca ponechali pôvodný názov, obchodnú značku, medzinárodné označenie OK a predčíslie 064.

V roku 2018 sa majoritným vlastníkom ČSA stala spoločnosť SmartWings (pôvodne Travel Service), ktorá v nich získala podiel 97,74 percenta. Na jeseň 2018 a v zime 2019 prišlo k zrušeniu mnohých liniek ČSA, pričom všetky následne prevzali nízkonákladové aerolínie SmartWings. Koronakríza v roku 2020 a 2021 spôsobila ďalšie drastické zredukovanie liniek a počtu letov ČSA.