Úvod Spoločnosť Klimatizáciu má viac ako polovica vlakov, do roku 2025 budú všetky, sľubujú...

Klimatizáciu má viac ako polovica vlakov, do roku 2025 budú všetky, sľubujú železnice

Foto: archív

Cestovať počas letných horúčav vlakmi vybavenými funkčnou a účinnou klimatizáciou by malo byť v Európe samozrejmosťou. Na Slovensku to stále celkom neplatí ani v 21. storočí. Dôvodom sú dlhodobo zanedbané investície do modernizácie nielen železničnej infraštruktúry, či už tratí, trakčného vedenia, staníc, ale aj samotných vlakov, rušňov i vozňov.

Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) v súčasnosti disponuje zhruba 660 koľajovými vozidlami s klimatizáciou aj pre cestujúcich. V niektorých prípadoch majú totiž túto vymoženosť iba rušňovodiči. Klimatizácia je tak približne v 55 percentách zo všetkých koľajových vozidiel, teda rušňov, ucelených vlakov, motorových vozňov a samotných vagónov, ktoré má národný osobný dopravca k dispozícii.

Stále je to málo, hoci ten v posledných rokoch investuje desiatky až stovky miliónov eur do obnovy vlakov – modernizácie a nákupu nových, samozrejme, s klimatizáciou. Investičný dlh z minulosti v dôsledku uprednostňovania rozvoja cestnej dopravy pred ekologickejšou a bezpečnejšou železničnou osobnou dopravou zostáva stále veľký, aj keď sa postupne znižuje.

„ZSSK plánuje do roka 2023 zmodernizovať ďalších 50 kusov veľkopriestorových osobných Železničná spoločnosť vozňov v predpokladanom objeme 46 miliónov eur, pričom investične je realizácia modernizácie plánovaná z eurofondov,“ informoval nás riaditeľ odboru komunikácie a hovorca ZSSK Tomáš Kováč.

Do roku 2025 bude uvedených do prevádzky 25 kusov nových klimatizovaných elektrických jednotiek, 21 kusov nových klimatizovaných dieselmotorových jednotiek, päť kusov nových klimatizovaných ozubnicových jednotiek,“ vymenoval Kováč ďalšie najbližšie investície do modernizácie vlakov.

Celková hodnota nákupu týchto vlakov dosahuje takmer 280 miliónov eur, pričom na nové elektrické a dieselmotorové jednotky, čo sú ucelené vlakové súpravy (rušeň spojený s vozňami) prispeje Európska únia. Tieto vlaky bude štátny dopravca postupne nasadzovať na regionálne trate v Žilinskom a  Banskobystrickom kraji, ozubnicové vlaky budú jazdiť vo Vysokých Tatrách.