Úvod Ekonomika Krajiny V4 má prepojiť vysokorýchlostná železnica

Krajiny V4 má prepojiť vysokorýchlostná železnica

Foto: archív

Zlepšenie spolupráce v oblasti dopravy a hľadanie možností financovania strategických projektov boli hlavné dôvody stretnutia ministrov krajín V4 na Štrbskom Plese. Minister dopravy a výstavy SR Árpád Érsek spolu s ministrom infraštruktúry Poľskej republiky Andrzejom Adamczykom, ministrom zahraničných vecí a obchodu Maďarska Péterom Szijjártóom a ministrom dopravy Českej republiky Danom Ťokom rokovali najmä o výstavbe vysokorýchlostnej železničnej trate.

Vlaky by sa na nej mali pohybovať rýchlosťou 250 kilometrov za hodinu. Iniciátorom tohto projektu je maďarská strana. Szijjártó zdôraznil, že absencia takejto siete prináša všetkým štyrom krajinám konkurenčné nevýhody: „V súčasnosti neexistuje prepojenie vysokorýchlostnou železnicou, pričom prepojenie zo severu na juh je veľmi riedke.

Takisto možnosť priechodu cez naše hranice je biedna. Musíme obmedziť a odstrániť tieto nevýhody. Je naozaj smiešne, že cesta vlakom dnes z Budapešti do Varšavy trvá 11 hodín. V Maďarsku sme prijali rozhodnutie, že čím skôr prijmeme štúdiu udržateľnosti. Na tento účel vyčlenila naša vláda približne päť miliónov eur. Projekt má strategický význam.“

Foto: archív

Vysokorýchlostná sieť by mala v horizonte niekoľkých rokov spojiť mestá Varšava, Praha, Bratislava a Budapešť. Cestujúcim by priniesla podstatné zníženie času prepravy medzi týmito štyrmi krajinami a skutočnú alternatívu k cestnej a leteckej doprave. Do konca roka by mali byť jasné technické parametre novej trate a prípravná správa pre štúdiu udržateľnosti.

Slovenský minister dopravy odhaduje, že celý projekt bude stáť miliardy eur. Zástupcovia krajín zároveň hľadali spôsoby ďalšieho možného prepojenia budúcej železnice na existujúcu a rozvíjajúcu sa sieť európskych železníc aj možnosti financovania prostredníctvom Európskej investičnej banky.

„Uvedomujeme si, že bez železnice, bez budovania vysokorýchlostnej trate nemôžeme konkurovať leteckej doprave. Táto koncepcia je veľmi reálna,“ je presvedčený Adamczyk. „Teším sa, že tento projekt nás spojí, čo je aj základný atribút tejto železnice, a že v budúcnosti môže byť reálnou konkurenciou leteckej dopravy.“