Úvod Z DOMOVA Kresánek: Výstavba bratislavského metra by bola lacnejšia ako budovaný diaľničný obchvat

Kresánek: Výstavba bratislavského metra by bola lacnejšia ako budovaný diaľničný obchvat

Foto: archív

V roku 1998 bolo reálne, aby sa začala výstavba nosného dopravného systému hlavného mesta SR Bratislavy – metra. Projekt bol odborníkmi vtedajšieho Dopravoprojektu v kooperácii s francúzskymi dodávateľmi technológií detailne pripravený po stránke trasovania, staníc i financovania.

V rozhovore pre noviny Bratislavský kuriér to povedal bývalý primátor hlavného mesta Peter Kresánek. Mesto podľa neho v roku 1994 získalo peniaze na rozvoj vydaním medzinárodných dlhopisov, ktoré garantovali finančné krytie stavby.

V spomenutom roku si to však doslova niekoľko minút pred definitívnym podpisom príslušných dokumentov rozmyslela časť splnomocnencov poverených mestským zastupiteľstvom. O dva roky neskôr mestskí poslanci prijali verdikt, že v projekte sa nebude pokračovať.

Podľa odborníkov na dopravu však Bratislava metro zúfalo potrebuje. Denne sa v slovenskej metropole vrátane pendlerov, ktorí sem dochádzajú za prácou, pohybuje okolo 750-tisíc ľudí. Dopravné zápchy sú už desaťročia každodennou realitou.

Peter Kresánek. (Foto: archív)

Od roku 2000 sa dopravná situácia v meste rapídne zhoršila, pribudli desaťtisíce nových áut a odťaženiu ulíc a ciest zásadne nepomôže ani predlžovanie či budovanie nových električkových trás, ani dobudovanie diaľničného obchvatu.

Obchvat spomenul v interview aj bývalý primátor. “Stretol som niektorých odborníkov z tímu projektu metra. Skonštatovali, že náklady na vybudovanie diaľničného obchvatu Bratislavy, ktorý je vo výstavbe, sú vyššie, ako by boli náklady na kompletné metro. Pritom obchvat pomôže obyvateľom mesta len minimálne,” povedal Kresánek.

Podľa plánov malo mať bratislavské metro dve návzájom prepojené trasy s 38 stanicami. Prvá trasa by spájala Letisko M. R. Štefánika a Ružinov s Petržalkou cez Hlavnú stanicu a centrum mesta, pričom časť tunela by viedla popod Dunaj. Druhá trasa by viedla z mestskej časti Rača cez autobusovú stanicu, stred metropoly a Dúbravku až do Devínskej Novej Vsi.

Keby sa výstavba začala v roku 1998, podľa plánovaných termínov odovzdania stavby by dnes už obyvateľom a návštevníkom hlavného mesta slúžili obidve trasy bratislavského metra.

Plánovaná stanica bratislavského metra na Kamennom námestí. (Vizualizácia: Dopravoprojekt)
Trasovanie bratislavského metra. (Reprodukcia: archív)