Úvod Zdravie Ľanové semienka dokážu znížiť hladinu cholesterolu až o 50 percent

Ľanové semienka dokážu znížiť hladinu cholesterolu až o 50 percent

Foto: archív

Ľanové semienka u nás stále patria k novému trendu v stravovaní. Pritom ich pozitívny prínos pre zdravie poznajú v ázijských krajinách už stovky rokov. Na jedálny lístok by sme ich mali zaradiť najmä pre vysoký obsah nutričných látok a vlákniny.

V ľanových semienkach sa nachádza veľké množstvo omega-3 mastných kyselín. Naše telo ich potrebuje napríklad pre boj s depresiou. Okrem toho udržiavajú mozog v dobrej kondícii, zlepšujú pamäť a zrýchľujú myslenie. Obsiahnuté sú v nich aj omega-6 a omega-9 mastné kyseliny. Tri lyžice semienok ich dodajú organizmu toľko ako pol kilogramu ryby.

Po ľanových semienkach by mali siahnuť najmä tí, ktorých trápi vysoký cholesterol v krvi. Dokážu ho totiž znížiť až o 50 percent. Výrazne znižujú aj hladinu triglyceridov, a to o 25 až 60 percent. Dodávajú telu množstvo kvalitných bielkovín, čo ocenia najmä vegáni.

Zlepšujú stav pacientov s cukrovkou, najmä typu 2. Vysoký obsah vlákniny prispieva k lepšej funkcii tráviaceho traktu. Po konzumácii začnú semienka nasávať vodu, čím sa zväčší ich objem a rýchlo vyvolajú pocit plnosti. Znižujú chuť do jedla, a tým pomáhajú v chudnutí. Lignany bránia rozvoju viacerých druhov onkologických ochorení a osteoporózy. Znižujú zápaly v tele a pozitívne pôsobia pri artritíde.

Ľanové semienka vynikajúco chutia v ovsenej kaši, jogurte, zemiakoch či ryži. Optimálne denné množstvo predstavujú 2 až 4 polievkové lyžice. Mali by však byť pomleté, inak by prešli tráviacim traktom neporušené a telo by z nich nič nezískalo. Treba dbať aj na to, aby boli uzavreté vo vzduchotesnom obale. Otvorené by mali byť v chladničke, aby nezoxidovali.

Foto: archív
Foto: archív