Úvod Ekonomika Na Slovensku pôsobí vyše 11-tisíc internetových obchodov

Na Slovensku pôsobí vyše 11-tisíc internetových obchodov

Foto: archív

Zo štatistík Slovenskej asociácie pre elektronický obchod (SAEC) a spoločností ako Zásielkovňa.sk vyplýva, že zákazníci na Slovensku stále viac dôverujú on-line nakupovaniu. Oceňujú široký výber, pohodlné prezeranie z domu, využívanie služieb aj v smartfóne a tiež lepšie ceny ako v kamenných obchodoch. Stúpa i využívanie služieb komfortného doručenia a vyzdvihnutia v blízkosti bydliska.

„Z obrovskej konkurencie vyše 11-tisíc e-shopov pôsobiacich na slovenskom trhu profituje zákazník. Navyše dnes už do on-line retailu vstúpili takmer všetky kamenné siete, pretože musia prispôsobovať svoj biznis model dravému trhu e-commerce. Darí sa tým, ktorí dodržiavajú sľuby dané zákazníkom. Samozrejmosťou pri úspešných e-shopoch je používateľsky prívetivý dizajn, viac spôsobov platby a dopravy a kvalitná zákaznícka podpora,“ uviedol Alexander Jančo, CEO spoločnosti Zásielkovňa.sk.

Podľa prieskumu SAEC a Nielsen Admosphere až 94 percent respondentov, ktorí za posledný rok nakúpili na internete, malo s nákupom pozitívnu skúsenosť. Okrem ceny a kvality ponúkaného tovaru (služby) 15 percent opýtaných považuje za rozhodujúci faktor pri nákupe rýchlosť a čas dodania.

„Dôležitým atribútom, ktorý zákazník zohľadňuje pri výbere on-line predajcu, je možnosť osobného vyzdvihnutia zásielky, napríklad cestou z práce alebo v blízkosti svojho bydliska. V súčasnosti sú on-line zákazníkom k dispozícii naše výdajne v každom meste na Slovensku s viac ako päťtisíc obyvateľmi,“ komentuje prieskum Alexander Jančo.

Dôkazom stúpajúcej dôvery v e-commerce je výška útraty. Tí, ktorí nakúpili za tento rok na internete, v e-shopoch minuli najčastejšie medzi 201 – 500 eurami, ale až 25 percent respondentov tam minulo viac ako 500 eur. Kvalifikovaný odhad vychádzajúci z údajov cenových porovnávačov hovorí, že celkové tržby on-line za rok 2017 atakovali hranicu jednej miliardy eur.

Foto: archív

Prejavom určitej opatrnosti nakupujúcich je platba na dobierku. Hoci stále predstavuje 40 percent platieb za on-line nákupy, podľa SAEC medziročne postupne klesá. Iba 33 respondentov z celkového počtu 944 uviedlo, že s on-line nakupovaním nemali pozitívnu skúsenosť, pričom je to menej ako minulý rok.

„Zákazníci vo veľkých mestách využívajú oproti slovenskému priemeru trojnásobne viac osobný odber a dvojnásobne viac služby Zásielkovne. V súčasnosti pracujeme na tom, aby mohli pri vyzdvihnutí zásielok v odbernom mieste Zásielkovne.sk platiť kartou. Stanovili sme si ambiciózny termín zapojenia terminálov, a to koniec tohto roka,“ uvádza Alexander Jančo.

Najčastejším dôvodom nespokojnosti s on-line nákupom bola podľa SAEC zlá kvalita tovaru, nedostatočné informácie o chybách a rizikách výrobku, či neschopnosť dodať výrobok v uvedenom termíne. Dve tretiny opýtaných sa pri určovaní serióznosti a dôveryhodnosti internetového obchodu riadia skúsenosťami a odporúčaniami iných používateľov.