Úvod Auto - moto Po päťdesiatich rokoch vzniká prototyp Tatry 603X

Po päťdesiatich rokoch vzniká prototyp Tatry 603X

Foto: archív

Na Slovensku vzniká v spolupráci s autorom pôvodného návrhu funkčný prototyp vozidla Tatra 603X Coupé, ktoré na prvé otočenie kľúčikom čaká už viac ako polstoročie. „Bude to veľká udalosť a sviatok pre slovenský dizajn,“ povedal Maroš Schmidt zo Slovenského múzea dizajnu, kde dokončujú „prvé slovenské kupé s osemvalcom“.

Autor pôvodného návrhu zo 60. rokov minulého storočia Ján Cina v roku 1970 emigroval do Kanady. Najskôr vraj váhal, či sa do projektu zapojiť. Po emigrácii bol totiž z autorstva a histórie tohto modelu, či už limuzíny alebo kupé, vymazaný. Jeho meno zmizlo aj z kníh, napísaných o prototype vozidla.

Nakoniec však zmenil názor pod dojmom z nadšenia ľudí snažiacich sa dostavať automobil, ktorý vyvíjali v slovenskej pobočke Tatry v rokoch 1963 až 1967 ako nástupcu limuzíny Tatra 603. V tom čase v Bratislave pôsobil aj brniansky dizajnér Otakar Diblík, podpísaný napríklad pod autobusmi Škoda 706 RTO, traktorom Zetor Crystal či lietadlom L-200 Morava.

Foto: archív

Diblík vytvoril niekoľko konkurenčných modelov pre projekt Tatra 603X. Ale jeho verziu odmietli Tatrováci v Kopřivnici s tým, že Tatra jednoducho nemôže byť hranatá. Neuspel však ani Cinov model. Projekt podľa Schmidta nakoniec zastavila Praha s oficiálnym odôvodnením, že navrhovaný automobil nebol dosť reprezentatívny, ale na adresu Slovákov údajne v tom čase zazneli rôzne nemilé slová.

Bratislavská „šesťstotrojka“ vo svojich časoch dostala červenú a jediný postavený prototyp limuzíny skončil v múzeu. Podľa Schmidta bol pôvodný projekt zastavený len pre osobné spory. A to aj napriek tomu, že sa doň investovali milióny korún. V Kopřivnici sa nakoniec ako nástupca vyrábala Tatra 613 z talianskej štúdie Vignale.

Schmidt vníma projekt aj ako reprezentáciu Slovenska a slovenského dizajnu, nie však z pohľadu národnosti, ale skôr ako príbeh človeka, ktorý sa tu narodil a pôsobil. Zároveň však uisťuje, že by sa nebránil ani pomoci z Česka pri dokončení vozidla, pretože celý projekt vníma ako česko-slovenský.