Úvod Z DOMOVA Počas koronakrízy online obchod a platby kartou vzrástli o 50 percent. Zmeny...

Počas koronakrízy online obchod a platby kartou vzrástli o 50 percent. Zmeny počas pandémie mapuje nová kniha

Foto: archív

Pandémiu ochorenia COVID-19 zvládame oveľa lepšie aj vďaka digitalizácii, bez ktorej by sme si vo viacerých oblastiaqch neporadili. Až 26 percent obyvateľov Slovenska pracovalo počas prvej vlny prevažne z domu. Kým home office bol pred marcom 2020 považovaný skôr za benefit, vďaka koronakríze sa stal bežným spôsobom práce.

Aj o tom hovorí kniha niekdajšieho novinára Rolanda Kyšku s názvom Zrýchlená doba koronová prinieslo na knižné pulty vydavateľstvo TouchIT. Médiá o tom informovala PR manažérka Timea Pajtinková.

Publikácia sleduje zmeny, ktoré priniesla digitalizácia vo viacerých oblastiach. Príkladmi môžu byť ľudská práca, komunikácia alebo obchod. Autor sa však venuje aj ich odvráteným stránkam.

Robotizácia pripravuje stále viac ľudí o prácu a Slovensko patrí v tejto oblasti k najohrozenejším krajinám. Vinou sociálnych sietí prepadáme novým fóbiám či závislostiam a filtračné bubliny likvidujú naše kritické myslenie.

Kyška napísal prvé stránky knihy ešte pred príchodom pandémie. „Keď sa ale dvíhala prvá vlna, pochopil som, že zmeny v spoločnosti, naopak, ešte urýchli. Veď online obchod na jar narástol o 50 percent, zhruba rovnaký nárast sme zaznamenali pri bezhotovostných platbách,“ píše autor.

Ako pokračuje, firmy odchádzajú z kancelárskych priestorov a už je viac ako jasné, že mnohí zamestnanci sa už nevrátia do kancelárií a zostanú pracovať z domu. Aj preto kniha dostala podtitul “Ako si v roku 2020 dala digitálna revolúcia rande s pandémiou COVID-19”. Myslí si, že to “nebolo dobré rande” a že “jeho dôsledky nás ešte v mnohom nepríjemne prekvapia”.

Kniha konfrontuje nové trendy s udalosťami, ktoré nastali v dôsledku koronakrízy a hľadá odpovede na mnohé otázky vrátane politiky. Súčasní politici sa totiž často transformujú z „klasických“ na digitálnych. Sami si vytvárajú a manažujú svoj imidž on-line a podľa reakcií verejnosti následne korigujú svoje správanie.

„Budeme si ich v budúcnosti nakupovať ako tovar v e-shope?“ pýta sa Kyška v súvislosti s tendenciou zaviesť elektronické voľby. Tie má súčasná vláda vo svojom programovom vyhlásení.

Foto: archív