Hĺbka dezénu, vek pneumatiky a jej správne nahustenie – to sú okrem aktuálnej teploty v našej zemepisnej šírke najdôležitejšie faktory pri prezúvaní auta do letných pneumatík.

Pozor na opotrebovaný dezén
Letné pneumatiky možno s pokojným svedomím obuť, ak sa denné teploty držia nad 13 stupňami Celzia. Treba však dať pozor aj na nočné teploty, ktoré by nemali klesať k nule. Nebezpečenstvo vzniku námrazy na ceste hrozí už pri 3 – 4 stupňoch Celzia.

PRI LETNÝCH PNEUMATIKÁCH NESMIE PODĽA PLATNEJ VYHLÁŠKY HĹBKA DEZÉNU KLESNÚŤ POD 1,6 MILIMETRA, PRI ZIMNÝCH SÚ TO AŽ TRI MILIMETRE.

Odborníci však odporúčajú mať aspoň tri milimetre na letných a štyri na zimných pneumatikách. Hĺbku dezénu spozorujete aj pohľadom. Každá pneumatika má v medzerách medzi lamelami kontrolné plôšky.

Ak je dezén zjazdený na úroveň plôšky, pneumatiky už nepoužívajte. Jazda na nich je nebezpečná najmä na mokrom povrchu, pretože opotrebovaný dezén nie je schopný spoľahlivo odvádzať vodu a zvyšuje sa pravdepodobnosť šmyku alebo aquaplaningu.

Vek pneumatiky zistíte podľa DOT kódu, ktorý nájdete na bočnej strane pneumatiky. DOT kód má 12 miest a posledné štyri čísla určujú týždeň a rok výroby. Ak je posledné štvorčíslie 1215, znamená to, že pneumatiku vyrobili v 12. týždni roku 2015.

Foto: archív
Foto: archív

Letné pneumatiky by sa mali vymeniť po šiestich rokoch. Pri zimných sa odporúča ich výmena už po 3 – 4 rokoch, pretože guma časom tvrdne a práve mäkká zmes je dôležitá pre dobré jazdné vlastnosti v zimných podmienkach.

Dve sady diskov
Rozmery pneumatiky udáva veľký technický preukaz. Nevhodná kombinácia veľkosti pneumatiky a disku negatívne ovplyvní jazdné vlastnosti auta. Veľké disky so širokými nízkoprofilovými pneumatikami síce zlepšia brzdnú dráhu a stabilitu v zákrutách, no zhoršia akceleráciu, spotrebu a komfort na rozbitých cestách. Navyše sa zníži životnosť podvozku.

Odporúčané hodnoty tlaku v pneumatikách pre prednú a zadnú nápravu sa môžu líšiť. Niektoré značky dokonca uvádzajú odporúčané tlaky pre jazdu v bežnej premávke a na diaľnici či pre rôzne stupne zaťaženia vozidla osobami a nákladom.

TLAK V PNEUMATIKÁCH TREBA KONTROLOVAŤ ASPOŇ RAZ MESAČNE A NAJMÄ PRED DLHOU JAZDOU. VÝHODU MAJÚ MAJITELIA VOZIDIEL VYBAVENÝCH SIGNALIZÁCIOU TLAKU PNEUMATÍK.

Mať dve sady diskov s obutými pneumatikami na zimné a letné použitie je výhodné. Pneumatiky netrpia častým prezúvaním, v pneuservise zaplatíte menej a teoreticky sa kolesá dajú vymeniť aj doma. Vyžaduje si to však vysokú prvotnú investíciu.

Cenový rozdiel
Plechové disky sú lacnejšie a menej náchylné na poškodenie. Drahšie zliatinové dobre vyzerajú a zlepšujú jazdné vlastnosti auta.

Ak meníte celé kolesá, nezabudnite na ich vyváženie, ktoré vplýva na jazdné vlastnosti aj životnosť pneumatiky. Po zarátaní ceny vyváženia už s veľkou úsporou vďaka vlastníctvu kompletných zimných a letných kolies nerátajte. Ušetríte 20 až 50 eur za rok.

Pri vyvažovaní kolies sa používajú dva typy závaží – bežné „nastrkovacie“ alebo exkluzívnejšie nalepovacie. Kým 30 gramov obyčajného závažia stojí zhruba 20 centov, tá istá gramáž vyjde pri nalepovacích takmer 10 eur. Spolu s náročnejšou montážou to významne ovplyvňuje celkovú cenu sezónneho prezúvania.

NEBEZPEČNÉ JE LETNÉ DOJAZĎOVANIE ZIMNÝCH PNEUMATÍK, KTORÉ UŽ NESPĹŇAJÚ TROJMILIMETROVÝ ZÁKONNÝ LIMIT.

Pri teplote nad 7 stupňov Celzia sa z ich zmesi môžu začať uvoľňovať zmäkčovadlá, ktoré na pneumatike vytvárajú nepríjemný šmykľavý film. Výsledkom sú horšie jazdné vlastnosti a dlhšia brzdná dráha.

Foto: archív
Foto: archív