Napriek všetkým predpovediam mainstreamových médií a ich miestami až hysterickej antikampani, sa nielenže víťazom prezidentských volieb v USA stal Donald Trump, ale Republikánska strana, za ktorú kandidoval, získala väčšinu v oboch komorách Kongresu: v Senáte i Snemovni reprezentantov.
Opäť uveriť v americký sen
Trumpovi sa vyčítali výroky na adresu žien a menšín. Zdá sa, že u ženskej verejnosti mu až tak neuškodili, volilo ho 42 percent žien (Clintonovú 54 percent). U mužskej populácie to vyhral s 52 percent (Clintonová získala 41 percent).
U národnostných a rasových menšín skutočne nezabodoval, získal len 29 percent hlasov hispáncov a aziatov (Clintonová 65 percent) a dokonca len 8 percent černošských hlasov (Clintonová 88 percent). V belošskej populácii však získal 58 percent hlasov (Clintonová 37 percent).
ZA TYPICKÝCH TRUMPOVÝCH VOLIČOV SA OZNAČUJÚ BIELI PRACUJÚCI.
Nezávislý geopolitický analytik Pepe Escobar uviedol, že títo ľudia prichádzajú o pracovné príležitosti deindustrializáciou USA, keď nadnárodné korporácie už roky presúvajú miesta do krajín s lacnejšou pracovnou silou.
„Títo ľudia potrebujú prácu, potrebujú opäť uveriť v „americký sen“. Zvykli byť strednou triedou, teraz sú nižšou strednou triedou a hrozí im riziko, že sa stanú proletariátom. Takže Trump týchto ľudí priamo oslovil. Sľúbil vytvárať pracovné miesta a investovať do infraštruktúry, čo preložil ako Urobme Ameriku opäť veľkou (Make America Great Again),“ uviedol v rozhovore pre RT Escobar, ktorý tvrdí, že táto mantra zabrala na voličov viac, ako akékoľvek ďalšie Trumpove sľuby.
Priemerný Američan jednoducho prestáva veriť, že tradičným politikom na ňom záleží. Podobne sa to deje aj v iných krajinách západnej civilizácie. Či je Donald Trump šťastná voľba, dnes ťažko súdiť. Jeho víťazstvo je však signálom zo strany radových Američanov, že ich čoraz menej verí globalizmu, neoliberálnej ideológii a nadnárodnému kapitálu. Tomu kapitálu, ktorý ovláda hlavné médiá v USA i na Slovensku.
Nijaký mierotvorca
Preto bolo naozaj komické sledovať, ako tieto médiá počas celej kampane oboch kandidátov prezentovali. Ako píše Juraj Poláček na portáli Medzičas: „Hillary Clinton aj Donald Trump boli legitímni kandidáti. Avšak zo ženy, ktorá v politike štyridsať rokov podvádzala, zrádzala, klamala a korumpovala, médiá urobili sväticu. Z normálneho obchodníka, ktorý bol roky miláčikom médií, urobili splodenca pekla.“
Pritom Poláček Trumpa nijako neglorifikuje, okrem iného píše: „Donald Trump nie je mierotvorca. Je to tvrdý obchodník, ktorý na jednu misku váh dáva potrebu riešiť vnútropolitické problémy a na druhú potrebu obhajovať americké záujmy vo svete. Aj keď deklaruje snahu riešiť veci dohodou a aj keď ho neplatia ropní šejkovia, americké záujmy nepustia.
Možno chce menej vojen a peniaze použiť skôr doma, tieto veci začne riešiť pri kontakte s realitou. Dôkazom, že predvolebné reči netreba brať príliš vážne, je jeho náhla ochota „kamarátiť sa” s Hillary Clinton, rovnako ako nie príliš často spomínaný zámer zvýšiť financie na armádu. Trumpovo víťazstvo má však aj iný rozmer.
NOVÝ PREZIDENT MÁ VEĽKÝ MANDÁT VEREJNOSTI, JEHO VÍŤAZSTVO BOLO DRVIVÉ, TAKŽE NIE JE MOŽNÉ IGNOROVAŤ VŠETKY SĽUBY.
Z nich je asi pre nás najdôležitejší prestať klásť prekážky pri likvidácii islamských teroristov, prestať ich podporovať, či dokonca vytvárať. Vzhľadom na to, že si túto hračku Amerika pestovala na hranici Európy, bude fajn, keď sa prestane hrať s teroristickými zápalkami.“
Naši a európski poskokovia
K protitrumpovskej hystérii, ktorá sa však napokon skončila víťazstvom multimiliardára, sa interesantne vyjadril aj Jozef Banáš v komentári pre portál aktuálne.sk: „Nuž, „novinárski“ a „analytickí“ chlapci a dievčatá, som zvedavý, komu a ako sa teraz budete pchať do zadku. Zvedavý som, čo budú robiť nielen „novinári a analytici“, ale všetky tie Merkelové, tuskovci či junckerovci predbiehajúci sa v nadbiehaní porazenému clintonovskému klanu.
TRUMP NIEKOĽKOKRÁT JASNE POVEDAL, ŽE ZASTAVÍ PRÚD IMIGRANTOV Z KRAJÍN, V KTORÝCH SÚ TERORISTICKÉ ZOSKUPENIA.
Čo budú písať naši „novinári a analytici“, keď Trump pristúpi k tomu, čo avizoval – k revízii Severoatlantickej zmluvy? Čo spravia, keď začne normalizovať vzťahy s Ruskom? Čo budú robiť naši a európski poskokovia predbiehajúci sa v podpore Transatlantickej obchodnej zmluvy, ktorú má Trump v úmysle nechať ležať ladom? Komentátori vravia o priepasti, ktorá sa vytvorila medzi americkými voličmi. Ktorá sa vraj vytvorila… Kto ju vytvoril? Odpoveď je jasná – manipulujúce médiá. Doslova protitrumpovský uragán, počnúc médiami americkými a končiac tými slovenskými, sa ukázal ako zbytočne vynaložená námaha, čas, energia, peniaze.“