Úvod Z DOMOVA PS/Spolu plánujú zaviesť progresívnu ekologickú daň na staršie autá

PS/Spolu plánujú zaviesť progresívnu ekologickú daň na staršie autá

Lídri hnutia Progresívne Slovensko a strany Spolu Michal Truban a Miroslav Beblavý na zábere z predvolebného videa. (Reprofoto: internet)

Koalícia strán Progresívne Slovensko (PS)/Spolu uvažuje, že v budúcnosti navrhne zavedenie „progresívnej ekologickej dane“. Tá by sa vzťahovala na staršie, menej ekologické autá ako aj na dovážané ojazdené autá zo zahraničia. PS/Spolu tvrdí, že peniaze z dane plánujú vrátiť späť vo forme dotácií na novšie a ekologickejšie motorové vozidlá. Na návrh reagoval aj Zväz automobilového priemyslu Slovenskej republiky.

Koalícia strán PS/Spolu chce vyššie zdanenie motorových vozidiel, ktoré by sa zameralo na staršie vozidlá alebo autá s väčším objemom motora, informujú Webnoviny. Táto nová daň by podľa koalície strán mala motivovať ľudí, aby si zaobstarali novšie a ekologickejšie autá.

„Mnoho ľudí však nejazdí na starších autách dobrovoľne, ide skôr o nutnosť z dôvodu nedostatku finančných prostriedkov. PS/Spolu však tvrdí, že daň nepostihne menej majetných ľudí, keďže peniaze z dane by sa podľa ich názoru vrátili späť ‘do obehu’ vo forme dotácií,“ píše o problematike portál denniks.sk.

„Progresívno-cirkulačné zdaňovanie v praxi bude zohľadňovať vek vozidla a vypúšťané emisie. Teda čím novšie vozidlo, tým menšie zaťaženie životného prostredia a zdravia ľudí, a zároveň nižšia daň. Naopak, čím staršie auto, väčšie zaťaženie, tým aj vyššia daň,“ hovorí člen predsedníctva strany Spolu Martin Pekár. Dodáva, že je férové, aby tí, čo najviac znečisťujú mali motiváciu si obmeniť svoj vozový park za lepší, neznečisťujúci okolie.

Zároveň dodáva, že dôvodom na daň je fakt, že Slovensko sa stáva vrakoviskom starých áut zo zahraničia. Nová registračná daň by mala dovoz týchto áut znevýhodniť. Pekár tiež spomína, že autá vyrobené po roku 2014 spĺňajú emisnú normu EURO 6 a sú väčšinou dostupné pre obyvateľstvo.

Podľa Zväzu automobilového priemyslu SR je tento návrh naivný. Síce súhlasia, že je nutné znížiť dovoz starých áut zo zahraničia, avšak dodávajú, že po zavedení emisnej dane si ľudia okamžite nezačnú kupovať elektromobily namiesto svojich 25-ročných vozidiel.

„Takto trh s vozidlami nefunguje,“ vysvetľuje Ján Pribula, generálny sekretár zväzu. Poznamenáva, že tí majetnejší si zvyknú kúpiť nové auto, ktoré následne predajú menej majetným, a tak to ide ďalej.

Zväz tiež spomenul, že samotný výpočet dane v skutočnosti nevyčísli reálny ekologický dopad. Ak používame nové ekologické vozidlo viac, ako staré, tak sa pokojne môže stať, že v konečnom dôsledku vyprodukuje to ekologické viac emisií. Emisie totiž nevznikajú existenciou motora, ale používaním vozidla.