Úvod ZO ZAHRANIČIA „Rasistická“ ryža Uncle Ben´s končí. Dostala nové meno i obal

„Rasistická“ ryža Uncle Ben´s končí. Dostala nové meno i obal

Súčasná podoba ryže Uncle Ben’s. (Foto: Zdenka Callaghan)

Celosvetovo známa značka ryže, doposiaľ známa pod názvom Uncle Ben’s, oficiálne zmenila obchodné meno. Odteraz sa bude v regáloch supermarketov objavovať ako Ben’s Original s novým dizajnom obalu.

Spoločnosť Mars Food, ktorá značku vlastní, o zmene informovala už vlani v júli po smrti Američana čiernej pleti George Floyda, keď sa objavili sťažnosti, že doterajší názov i vzhľad obalu sú rasistické.

Kritika ryže od strýka Bena smerovala tak k samotnému osloveniu „strýko”, ako aj k menu Ben. Oslovenie „uncle” sa totiž veľmi často používalo zo strany južanských Američanov pre černošských plantážnikov, mezi ktorými bylo meno Ben veľmi frekventované.

Podľa niektorých kritikov naviac oslovenie strýko pre starších plantážnikov, alebo „boy” čiže „chlapec” pre mladších, sa používalo preto, že černošských plantážníkov nevolali menom, ale len týmito osloveniami.

Od smrti Floyda se spoločnosti stretávajú s kritikou, že niektoré výrobky urážajú isté skupiny obyvateľstva a podporujú rasiszmus. Viacerí experti, historici i zákazníci tvrdia, že je už najvyšší čas, aby prišlo k zmene.

Ryža strýka Bena tak bude mať nový názov aj obal. Už nebude zobrazovať staršieho Afroameričana s bielym golierikom, keďže práve ten má podľa niektorých názorov, naznačovať, že ide o sluhu.

Namiesto toho sa zachová známe oranžové pozadie i font, ale nijaká tvár sa na obaloch už zobrazovať nebude, informoval portál USA Today. Stará verzia obalu bude dostupná iba do vypredania zásob a potom sa definitívne vyradí z predaja.

„Naša značka sa vyvíja. Snažíme sa vyhovieť želaniu našich zákazníkov. Táto zmena je však len jedným z míľnikov na ceste za lepšou budúcnosťou značky. Vieme, že máme pred sebou ešte obrovský kus práce na tom, aby boli v rámci našej značky zahrnuti úplne všetci,” povedal regionálny prezident spoločnosti Mars Food pre Severnú Ameriku.

Spoločnosť Mars okrem premenovania svojho výrobku a zmene jeho obalu odštartovala aj ďalšie aktivity, ktoré by podľa nej mali pomôcť v boji proti rasismu. Nedávno napríklad investovala dva milióny dolárov do programu, ponúkajúceho kulinárske štipendiá ašpirujúcim černošským šéfkucharom.

Pôvodná značka i obal javorového sirupu Aunt Jemina. (Foto: archív)

Slávna značka ryže nie je jediným produktom, ktorý na základe snahy o tzv. politickú korektnosť menia svoje meno i obal. Prvá značka avizujúca zmenu názvu i podobu obalu svojho produktu bola spoločnosť Quaker Oats zo skupiny PepsiCo.

Tá z obalov odstránila ženu s prezývkou “Aunt Jemina” (teta Jemina), ktorá bola zároveň obchodným názvom javorového sirupu a palacinkovej zmesi. Značka sa po novom volá Pearl Milling a ženu z obalu úplne zmizla.

Teta Jemina bola pôvodne černošská slúžka, a hoci v roku 1989 zmenili obal tak, aby už žena nepripomínala slúžku, spoločnosť sa následne ospravedlnila, že zmena nebola dostatočná a chce odstrániť rasové predsudky spojené s konkrétnym produktom.