Úvod ZO ZAHRANIČIA Ryanair sú siedmy rok po sebe najhoršími aerolíniami na svete

Ryanair sú siedmy rok po sebe najhoršími aerolíniami na svete

Foto: Pavel Kapusta

Írske nízkonákladové aerolínie Ryanair, ktoré hojne využívajú aj slovenskí cestujúci, boli už siedmy rok za sebou vyhlásené za najhoršieho leteckého prepravcu na svete v kategórii letov na krátke vzdialenosti.

Každoročný prieskum spoločnosti Which? zoraďuje aerolínie podľa hodnotenia 6,5-tisíc zákazníkov leteckých spoločností, známkujúcich prostredie na palube, zákaznícky servis, ako aj proces nástupu do lietadiel. Najhoršie umiestnenie v spoločnom hodnotení oboch kategórií, na krátke aj dlhé vzdialenosti, si od roku 2016 Ryanair zopakoval štyrikrát. Tento rok dostal celkové skóre iba 44 percent.

Zákazníci neboli spokojní napríklad s častými zmenami podmienok prepravy batožiny na palube, sťažovali sa na nezmyselné doplatky, ktoré si väčšina aerolínií neúčtuje, ako aj na nevyhovujúce jedlo. Britský portál Daily Mail Online napísal, že mnohým zákazníkom letecká spoločnosť svojou nízkou úrovňou pripomína “prepravu hovädzieho dobytka”.

Minulý rok dopravca priznal, že vedľajšie príjmy zo spomínaných doplatkov tvoria až 28 percent z celkového príjmu aerolínií. Ryanair teda síce láka na najlacnejšie letenky v Európe, cestujúci si však veľakrát slušne priplatia. Spoločnosť v minulosti na výsledky prieskumov reagovala, že hodnotenia spoločnosti Which? nepovažuje za reprezentatívne.

O desať percent lepšie skóre ako Ryanair, teda 54 percent, si v kategórii krátkych letov vyslúžili Vueling Airlines, 55 percent si pripísali British Airways, a to ako v kategórii krátkych, tak aj diaľkových letov. Spoločnosť pritom nedávno obdržala cenu Capa ‘s Aviation Awards for Excellence a stala sa aerolíniami roka. V kategórii diaľkových letov sa na najnižšej priečke po British Airways  Etihad Airways zo Spojených arabských emirátov umiestnili American Airlines.

Foto: Pavel Kapusta

Na stupienok víťazov v kategórii krátkych letov sa opäť postavil malý dopravca Aurigny Air Services z Normanských ostrovov, ktorý prevádzkuje flotilu iba deviatich lietadiel. V hodnotení zákazníkov získal 82 percent. Dôkazom, že aj nižšia cena môže byť zárukou kvality, sú nízkonákladové aerolínie Jet2, ktoré v tejto kategórii získali pomyselné striebro. “Bronzové” sú SAS Scandinavian Airlines.

V letoch na dlhé vzdialenosti zvíťazili Singapore Airlines so skóre 88 percent a stali sa tak svetovou jednotkou. Spoločnosť získala v každej hodnotenej kategórii štyri až päť hviezdičiek. Cestujúci si najväčšmi chvália špičkový zákaznícky servis, vynikajúce jedlo a kvalitnú zábavu počas letu. Druhé a tretie v diaľkových letoch sú Katar Airways a Emirates.