Úvod Zdravie Sedavé zamestnanie predstavuje záťaž pre organizmus

Sedavé zamestnanie predstavuje záťaž pre organizmus

Foto: archív

Sedavé zamestnanie predstavuje veľkú záťaž nielen pre chrbát, krčnú chrbticu a oči, ale aj pre kardiovaskulárny systém a srdce. Počas dlhého sedenia sa spomaľuje metabolizmus a zastavuje sa cirkulácia enzýmu, rozkladajúceho tuky, čo znižuje schopnosť tela zbavovať sa toxických látok.

Nedostatok času a potreba občas sa „nakopnúť“ často vedie k pitiu kávy ako jediného nápoja počas celého pracovného dňa. Pritom káva a čierny čaj odvodňujú organizmus a dehydratácia zhoršuje sústredenie na prácu. Ideálne je dodržiavať pravidlo: po každej káve pohár vody navyše.

Foto: archív
Foto: archív

Najvhodnejšie je piť čistú vodu izbovej teploty. Nemala by byť príliš studená – studené nápoje ochladzujú telo a spomaľujú metabolizmus. Chuť vody možno obmieňať rôznymi bylinkami. Vyberajte si ich s ohľadom na ročné obdobie a telesné potreby: mäta osviežuje, medovka upokojuje, ďumbier zase zahrieva.

Koncentráciu, duševné schopnosti a odolnosť voči stresu možno ovplyvniť aj stravou. Pre pravidelný prísun energie odporúčajú odborníci tri väčšie jedlá denne a desiatu aj olovrant. Na udržanie vitality sú najvhodnejšie čo najprírodnejšie potraviny, obsahujúce vlákninu a glukózu.

Nezabúdajte na správne sedenie. Aspoň raz za 45 minút vstaňte od pracovného stola a prejdite sa. Ak je to možné, občas vymeňte stoličku za fitloptu. Snažte sa medzi svoje večerné aktivity zaradiť šport. Jeho cieľom by malo byť najmä uvoľnenie tela po celodennom sedení.

Foto: archív
Foto: archív