Česká automobilka Škoda má za sebou už 120 rokov existencie. Na rozdiel od dnešných startupov stačilo na jej zrodenie málo – jeden kníhkupec, ktorému sa pokazil bicykel.

Od bicyklov k autám
Keď Václavovi Klementovi jeho šliapací stroj vypovedal službu, spolu s cyklomechanikom Václavom Laurinom založili 30. septembra 1895 firmu na výrobu bicyklov Laurin & Klement.

O tri roky už stála za Mladou Boleslavou malá fabrika, kde 40 zamestnancov skladalo bicykle. Niektoré dostali dokonca pomocný motor. Odtiaľ bol len krôčik k výrobe motocykla.

Foto: archív
Foto: archív

ONEDLHO MALI V PONUKE AŽ 19 TYPOV MOTOCYKLOV S JEDNO-, DVOJ- AJ ŠTVORVALCOVÝMI MOTORMI.

Prototyp dvojvalcového auta s logom L&K sa objavil na automobilovej výstave vo Viedni už v roku 1901. Pár mesiacov pred tým, ako sa legendárny Henry Ford odhodlal založiť pod svojím menom prvú automobilku.

V roku 1905 prišiel na svet prvý sériový automobil Laurin & Klement. Jednoduchý, dvojmiestny, s litrovým 2-valcovým motorom.

Foto: archív
Foto: archív

Laurin a Klement žali jeden úspech za druhým a ich automobily sa vyvážali do celého sveta. Výrobný program zahŕňal okrem motoriek a osobných automobilov aj nákladné autá, autobusy, stacionárne motory a poľnohospodárske stroje.

Veľkosériová výroba
Po prvej svetovej vojne sa začala oslabená automobilka obzerať po silnom partnerovi a stala sa súčasťou skupiny Škodove závody.

Vo výrobe sa najprv objavili modely s označením Laurin & Klement Škoda, ale L&K zo značky postupne zmizlo. Po vojne bol podnik znárodnený, automobilovú divíziu oddelili od materského koncernu Škoda a stali sa z nej Automobilové závody, národný podnik.

AUTOMOBILKA VŠAK UŽ NIKDY NEDOSIAHLA TAKÝ ROZMACH ANI ŠÍRKU MODELOVEJ PONUKY AKO V PREDVOJNOVOM A MEDZIVOJNOVOM OBDOBÍ.

Tesne po vojne sa stal ťažiskom výrobného programu model 1101 Tudor. Malý, ľahký elegantný automobil odvodený z predvojnového Popularu sa vyrábal ako dvojdverová limuzína, kabriolet, kabriolimuzína a sanitka.

Foto: archív
Škoda Tudor 1101 (Foto: archív)

Začiatkom 50. rokov ho nahradili modernejšie tvarované modely 1200 a 1201. Karoséria už nebola zmesou kovu a dreva – zvárali ju oceľových plechov a k slovu sa mohla dostať veľkosériová výroba s nasadením zváracích poloautomatov.

Foto: archív
Skoda 1201 (Foto: archív)

V roku 1964 sa objavuje Škoda 1000 MB, prinášajúca zmenu koncepcie. Rúrový rám nahradila samonosná karoséria, motor a prevodovka sa presunuli dozadu.

Foto: archív
Skoda 1000 MB (Foto: archív)

Nová kapitola histórie
Na prelome 60. a 70. rokov ju nahradila Škoda 100. Technický pokrok predstavoval dvojokruhový brzdový systém a použitie kotúčových bŕzd na prednej náprave. Bola prvou škodovkou, z ktorej sa vyrobilo vyše milióna kusov.

VÝRAZNÝ PRELOM V HISTÓRII ŠKODY ZNAMENAL ROK 1987 A PREMIÉRA MODELU FAVORIT.

Škoda Favorit (Foto: archív)
Škoda Favorit (Foto: archív)

Automobilka sa ním vrátila k uloženiu motora vpredu a použila dokonca pohon predných kolies. Podpis zmluvy o prevode 31-percentného podielu na nemecký koncern Volkswagen v roku 1991 znamenal otvorenie úplne novej kapitoly.

Prvé ovocie dozrelo v roku 1994 predstavením modelu Felicia. Bola to prvá škodovka s posilňovačom riadenia, airbagmi či systémom ABS a vyrobilo sa z nej vyše 1,4 milióna kusov.

Ešte počas výroby Felicie získal v mladoboleslavskej automobilke stopercentný podiel Volkswagen. Výsledkom boli veľké investície do rozvoja, spoločný vývoj a poskytovanie komponentov v rámci koncernu či spustenie výroby v zahraničí.

Škoda Felícia (Foto: archív)
Škoda Felícia (Foto: archív)

Celková produkcia automobilky Škoda presiahla 16 miliónov kusov a v súčasnosti je v ponuke šesť základných modelov, a to Škoda Citygo, Fábia, Rapid, Octavia, Yety a Superb