Úvod Auto - moto Škoda predviedla elektromobil s autonómnym riadením

Škoda predviedla elektromobil s autonómnym riadením

Foto: ta3

Približne štvrtinu produkcie značky Škoda budú od roku 2025 tvoriť hybridy a elektromobily. Elektrická ofenzíva odštartuje v roku 2019 uvedením Škody Superb Plug-in Hybrid a vzápätí modelu Kodiaq Plug-in Hybrid. Už o rok neskôr Česi predstavia svoj prvý sériovo vyrábaný elektromobil. Ako bude vyzerať, naznačuje koncept Škoda Vision E, pripravený na aprílový autosalón v Šanghaji. Čína je v očiach mnohých výrobcov najdôležitejší trh. Podľa predsedu predstavenstva mladoboleslavskej automobilky Bernharda Maiera sa najviac elektrických škodoviek v budúcnosti predá v najľudnatejšej krajine sveta.

Vision E meria na dĺžku 4 645 milimetrov, teda podobne ako Octavia. Šírka konceptu predstavuje 1 917 mm a výška 1 550 mm. Krátke previsy a dlhý rázvor – v tomto prípade 2 850 mm – budú poznávacím znakom všetkých elektromobilov koncernu Volkswagen. Batérie sú totiž ploché a uložené v podlahe modulárnej platformy MEB. Vďaka kolesám posunutým do rohov karosérie sa do auta zmestí viac batérií a zároveň má posádka k dispozícii väčší priestor.

Dizajnéri stavili na populárnu kombináciu crossoveru s ladne zaoblenou strechou v štýle kupé. Bernhard Maier je presvedčený, že elektromobily budú pomerne drahé aj v blízkej budúcnosti, a tak Škoda mieri najprv do vyšších segmentov.

Foto: archív
Foto: archív

Bočné dvere prototypu sa otvárajú od seba a chýba aj stredový B-stĺpik, aby sa pohodlnejšie nastupovalo. Interiér zatiaľ Škoda neukázala. Kolesá majú priemer až 21 palcov. Vpredu nájdeme náznak typickej škodováckej masky chladiča, ktorá je však slepá, pretože elektromobil z princípu nepotrebuje toľko vzduchu ako autá so spaľovacím motorom.

Hladké predné partie nám pripomenuli časy, keď mali škodovky motory uložené vzadu – napríklad tisícku MB. Evokujú ju aj bočné lišty s logom Škoda, do ktorých sú zakomponované kľučky. Len kedysi boli tieto lišty posunuté viac dopredu. Koncové svetlá sú veľmi podobné Kodiaqu a je otázka, či podobne tvarované zadné partie nedostane aj pripravovaná Škoda Kodiaq Coupé.

Nepochybne najzaujímavejšia časť konceptu Vision E je technika. Vozidlo má dva elektromotory – jeden je súčasťou prednej, druhý zadnej nápravy. Pohon 4×4 využíva pokročilý systém vektorovania krútiaceho momentu tak, aby škodovka netrpela nedotáčavosťou ani pretáčavosťou. Kombinovaný výkon dvoch motorov má hodnotu 225 kW (306 k). Maximálna rýchlosť predstavuje 180 km/h a dojazd na jedno nabitie 500 kilometrov.

Druhá zaujímavosť techniky je funkcia autonómneho riadenia. Poznáme šesť stupňov robotizácie áut (0-5), pričom Škoda Vision E spĺňa predpoklady na dosiahnutie tretieho stupňa. Dokáže sa bez zásahu šoféra pohybovať v kolónach, samostatne zvládne niektoré úseky diaľnic vrátane vyhýbacích a predbiehacích manévrov, vie vyhľadávať parkovacie miesta a zvláda parkovacie manévre.