Úvod Veda & Tech Slovenské obrnené vozidlo Gerlach vzbudilo záujem v zahraničí

Slovenské obrnené vozidlo Gerlach vzbudilo záujem v zahraničí

Foto: archív

Spoločnosť Zetor Engineering Slovakia, a.s., ktorá stojí za vývojom taktického obrneného vozidla 4×4 Gerlach, priblížila svoje zámery na Slovensku i v ďalších krajinách. Projekt Gerlach môže výrazne podporiť domáci obranný priemysel a predstavuje tiež exportný potenciál.

Spoločnosť je pripravená v maximálnej  miere zapojiť do výroby vozidla domáci obranný priemysel. „Vo finančnom vyjadrení to znamená, že pri výrobe základnej verzie bude až 80 percent z ceny vozidla alokovaných na Slovensku,“ uviedol Juraj Paľko, obchodný riaditeľ Zetor Engineering Slovakia. Ako vysvetlil, ďalšie konkrétne dopady projektu závisia od viacerých faktorov, ako rozsah výroby, jej časový harmonogram, či požiadavky na rôzne verzie a parametre vozidiel.

Výrobu vozidla je pritom podľa spoločnosti možné rozbehnúť prakticky okamžite, do pár mesiacov, pretože je na báze modulárneho konceptu. Zetor môže pritom stavať na desaťročiach skúseností so strojárskou výrobou a inžinierskymi činnosťami na Slovensku i v Česku. Skupina HTC Investments, a.s., ktorej je členom, už v dnes disponuje viac ako 1300 zamestnancami na výrobných plochách o rozlohe viac ako 100-tisíc štvorcových metrov.

J. Paľko však upozorňuje aj na ďalší rozmer projektu a tým je exportný potenciál Gerlachu. Etablovanie vozidla v slovenských ozbrojených silách by totiž otvorilo cestu pre jeho dodávky aj do iných krajín NATO. Okrem Slovenska spoločnosť Zetor rokuje o možnostiach dodávok aj v Poľsku, Rumunsku, oslovená bola tiež zo strany Belgicka a najnovšie sa do “zameriavača” Gerlacha dostalo aj Slovinsko.

Gerlach v lete tohto roka úspešne absolvoval náročné skúšky slovenskej armády vo vojenskom priestore na Záhorí. Začiatkom septembra sa predstavil na medzinárodnom veľtrhu MSPO v poľských Kielcoch a nedávno sa vrátil z ďalšej zahraničnej “misie” v Slovinsku.

Testovanie obrneného vozidla Gerlach:

Na medzinárodnej výstave SOBRA v meste Gornja Radgona sa o slovenské vozidlo okrem iných autorít medzinárodného obranného priemyslu osobne zaujímal minister obrany Slovinska Karl Viktor Erjavec, ako aj generálmajor slovinskej armády Alan Geder. „Nie je vylúčené, že aj táto krajina pristúpi k modernizácii obrnených vozidiel, sme preto radi, že naše vozidlo vzbudilo pozornosť a to aj v silnej medzinárodnej konkurencii,“  uviedol J. Paľko.

Stratégiou a zároveň konkurenčnou prednosťou spoločnosti pri uchádzaní sa o dodávky v rôznych krajinách je záujem o kooperáciu s domácimi výrobcami. V prípade kontraktu v danej krajine by projekt priniesol podporu lokálnych firiem, ako aj transfer najnovších poznatkov v rámci odvetvia obranného priemyslu.

Projekt taktického obrneného vozidla 4×4 Gerlach cieli na všetky trhy, kde sa deje obstarávanie alebo obmena zastaraných viacúčelových vozidiel 4×4. Vozidlo má predpoklady splniť všetky aktuálne aj budúce požiadavky modernizácie armád či bezpečnostných zložiek.

Pri vývoji boli zohľadnené najnovšie technické a konštrukčné požiadavky na vozidlo 21. storočia, ako aj reálne skúsenosti z vojenských konfliktov. Ponúka novú úroveň ochrany, modularity, mobility a komfortu. Pripravený je na vysokú voliteľnú balistickú a protiminovú ochranu a to až na STANAG 4569 – balistická ochrana stupeň 1 úroveň 3 a protimínová ochrana , stupeň 2 úroveň 3a, 3b. Táto úroveň ochrany ochráni posádku aj v podmienkach s ohrozením improvizovanými nástražnými systémami.

Kabína vozidla je dimenzovaná tak, aby sa do nej pohodlne vošlo až šesť členov posádky s výškou až 190 cm a váhe 120 kg vrátane výstroja a v prípade núdze môže prijať ďalších dvoch vojakov. Vozidlo odvezie 1,5 tony a pohybuje sa nadpriemernou rýchlosťou.

Projekt Fox je prototyp ľahkého obrneného vozidla (Rapid deployment vehicle), ktoré je postavené na podvozku Mercedes Benz. (Foto: archív)

Počas testovania vo vojenskom priestore na Záhorí zdolalo terénny schod s výškou 500 mm a prekonalo zákop so šírkou jedného metra. Pri prekonávaní oboch prekážok malo vozidlo záťaž 6x 120kg, ktorú tvorila posádka a tonový náklad. Gerlach si počas testov poradil aj so šesťdesiatpercentným stúpaním a pri jazde na terénnom okruhu jazdil rýchlosťou 80 km/h.

Do portfólia spoločnosti patrí tiež vozidlo rýchleho nasadenia FOX s vysokou terénnou priechodnosťou kategórie RDV (Rapid Deployment Vehicle). Určené je pre potreby špeciálnych síl. Vozidlo malo výstavnú premiéru na IDET-e v Brne, kde zaznamenalo pozitívne ohlasy u viacerých zákazníkov a podrobilo sa aj zahraničným vojenským skúškam.