Úvod Politika Soros platí kyvadlovú dopravu migrantov medzi Afrikou a Európou

Soros platí kyvadlovú dopravu migrantov medzi Afrikou a Európou

Foto: archív

Taliansko a Grécko zhodne tvrdia, že ich možnosti prijímať utečencov sú vyčerpané. Predovšetkým Taliansko predstavuje vstupnú bránu do Európy pre migrantov, ktorí sa rozhodli vydať sa v ústrety svojmu vysnenému raju cez more.

Podľa údajov Medzinárodnej organizácie pre migrantov priplávalo do polovice apríla k európskym brehom vyše dvadsaťtisíc migrantov, z ktorých zhruba 16-tisíc skončilo práve v Taliansku. Ďalšie lode zakotvili pri gréckych a niektoré aj pri španielskych brehoch.

Ťažkú skúšku predstavuje migračná vlna predovšetkým pre Grécko, keďže krajina sa ešte nestačila spamätať z hlbokej ekonomickej krízy. Grécky minister pre migráciu Jannis Mouzalas tvrdí, že Atény už nie sú schopné prijímať nijakých ďalších migrantov. Fakticky tak pripustil, že nedokážu plniť záväzky dublinskej zmluvy, podľa ktorej musia migranti požiadať o azyl v prvej krajine, kam dorazia.

Alarmujúca situácia je aj v Taliansku. To v posledných troch rokoch prijalo pol milióna migrantov. Časť viny podľa talianskych úradov pritom nesú humanitárne a charitatívne organizácie, platené americkým miliardárom maďarského pôvodu Georgeom Sorosom, ktoré vraj spolupracujú s pašerákmi ľudí.

Hovorca Sorosovej Open Society Foundations vyhlásil, že ich partneri migrantom v ilegálnom prekračovaní hraníc nepomáhajú. Talianske úrady sú však aj napriek tomu presvedčené, že niektoré mimovládne organizácie fungujú v podstate ako taxi služby. Utečencov vyzdvihnú len pár kilometrov od afrického pobrežia a prepravia ich cez Stredozemné more do Talianska namiesto toho, aby ich vrátili naspäť do Afriky.

„Neziskové organizácie by ich mali prevážať na najbližšie možné miesta, teda na Maltu či do Tuniska. Ak vláda niečo neurobí, do konca roka nás zavalia ďalšie desaťtisíce migrantov,“ tvrdí Paolo Grimoldi z Ligy Severu. Dôkazy o podiele lodí neziskových organizácií na ilegálnom pašovaní migrantov priniesol v polovici januára holandský think-tank Gefira.

Ten pomocou špeciálneho identifikačného systému (AIS) v októbri a novembri monitoroval pohyb lodí v Stredozemnom mori. Výsledky dvojmesačného monitoringu potvrdili, že niektoré neziskové organizácie namiesto zachraňovania topiacich sa migrantov zabezpečujú v podstate kyvadlovú lodnú dopravu medzi Afrikou a Európou.