Skupina PPF českého miliardára Petra Kellnera sa dohodla na prevzatí spoločnosti Central European Media Enterprises (CME). Informovali o tom obe zúčastnené strany. Podľa CME pritom PPF zaplatí za prevzatie CME, ktorá okrem slovenských televízií Markíza, Doma, Dajto a Markíza International prevádzkuje televízne stanice aj v ďalších štyroch stredo a východoeurópskych krajinách, zhruba 2,1 miliardy amerických dolárov.
Dohodu bude ešte musieť odobriť valné zhromaždenie CME a potrebné budú aj súhlasy regulačných orgánov. Majoritný akcionár CME, telekomunikačná skupina AT&T, však s touto transakciou podľa CME súhlasil. Ukončenie celej akvizície sa očakáva zhruba v polovici roka 2020.
„Špeciálny výbor predstavenstva spolu s našimi poradcami vykonal rozsiahly prieskum alternatív, ktorý zahŕňal rokovania s významným počtom možných strategických partnerov a finančných skupín. Toto oznámenie dnes opätovne potvrdzuje náš záväzok priniesť hodnotu všetkým akcionárom,“ povedal na margo dosiahnutej dohody predseda predstavenstva CME John Billock.
Majoritný akcionár skupiny PPF Petr Kellner v súvislosti s oznámenou akvizíciou hovorí najmä o snahe doplniť telekomunikačný biznis skupiny v strednej a východnej Európe. „Chceme využiť synergie medzi tvorbou mediálneho obsahu a jeho distribúciou. Našim motívom je teda predovšetkým rozvíjanie telekomunikačného a mediálneho biznisu. CME je dobre fungujúca spoločnosť a po jej prevzatí neplánujeme žiadne unáhlené zásahy do jej fungovania,“ uviedol.
PPF zároveň informovala, že ako jej poradcovia pre štruktúrované financovanie tejto akvizície pôsobia BNP Paribas a Société Générale. „Financovanie transakcie vo výške 1,150 mld. eur bolo upísané bankami BNP Paribas, Crédit Agricole CIB, Credit Suisse, HSBC, Société Générale a UniCredit,“ konštatuje sa vo vyhlásení skupiny PPF.
Oznámenie o transakcii tak definitívne potvrdilo niekoľkomesačné špekulácie o prevzatí skupiny PPF českým podnikateľom Petrom Kellnerom. Médiá však rovnako špekulovali aj o možnosti, že ak sa táto transakcia zrealizuje, otvára sa tiež možnosť rozpredať televízie v jednotlivých krajinách pôsobnosti CME.
V prípade Markízy sa v minulosti skloňovalo viacero prípadných záujemcov. Medzi nimi boli aj slovenské finančné skupiny, ktoré už majú svoje mediálne domy. Aktuálne však svoj prípadný záujem o Markízu komentovať nechcú. V tejto súvislosti sa pritom v médiách hovorilo najmä o finančnej skupine Penta. Tá však nateraz informácie o akýchkoľvek rokovaniach o kúpe Markízy odmieta.
„Skupina Penta v tomto období nerokovala a ani nerokuje o možnom vlastníckom vstupe do skupiny CME,“ uviedol pre agentúru SITA hovorca skupiny Penta Gabriel Tóth s tým, že budúcnosť nekomentujú. „Čo sa týka budúcnosti, nechceme žiadne špekulácie v tomto smere komentovať. Nie je to pre nás aktuálna otázka,“ konštatoval Tóth.
Penta, ktorá svoje mediálne akvizície zastrešila spoločnosťou News and Media Holding, sa chce podľa Tótha v súčasnosti sústrediť predovšetkým na ich rozvoj. „Z pohľadu možných akvizícií na mediálnom trhu nie, neriešime ich, naše mediálne portfólio považujeme za skonsolidované a hlavný dôraz venujeme stratégii dovnútra našich firiem,“ dodal hovorca skupiny.
Svoj mediálny dom na Slovensku postavila aj finančná skupina J&T, ktorá už vlastní televíziu Joj. Takisto v súvislosti s touto skupinou sa v médiách objavovali informácie o možnom záujme o televíziu Markíza. Jej predstavitelia však tieto špekulácie nekomentujú. „J&T tradične komentuje len uzatvorené obchody. Či o niečom rokuje, alebo nie, prípadne či má o niečo záujem, zásadne nekomentuje,“ odpovedal agentúre SITA hovorca skupiny Maroš Sýkora.
Central European Media Enterprises prevádzkuje televízne stanice v piatich krajinách strednej a východnej Európy. Spoločnosť v júli 2007 odkúpila 20 percent v TV Markíza od spoločnosti Media Invest, spol. s r. o. CME informovala, že touto transakciou sa stala 100-percentným vlastníkom spoločnosti Markíza – Slovakia, spol. s r. o. ktorá je prevádzkovateľom licencie na vysielanie TV Markíza. Okrem samotnej televízie Markíza na Slovensku prevádzkuje aj televízie Doma, Dajto a Markíza International.
Skupina PPF investuje do radu odvetví od finančných služieb cez telekomunikácie, biotechnológie, nehnuteľnosti až po strojárstvo. PPF pôsobí v Európe, Ázii a Severnej Amerike. Ku koncu minulého roka vlastnila skupina PPF aktíva vo výške viac ako 45 miliárd eur.