Úvod Auto - moto Tesla predstavila prvý elektrický kamión

Tesla predstavila prvý elektrický kamión

Foto: archív

Prototyp elektrického ťahača Tesla Semi a nový športový kabriolet Roadster predstavil americký výrobca elektrických vozidiel Tesla. Cena za Roadster sa bude pohybovať vo výške 200 000 USD. Po viac ako desiatich rokoch výroby osobných a športovo-úžitkových (SUV) elektromobilov, ku ktorým nedávno pridala aj solárne panely, chce Tesla elektrifikáciu ďalších typov áut, tentoraz veľké nákladné vozidlá.

Generálny riaditeľ Elon Musk označil Semi za ďalší krok Tesly k presunu od fosílnych palív. Niektorí analytici však ťahač považujú za drahú hračku pre firmu, ktorá míňa peniaze rýchlejšie, než ich zarobí a nikdy neohlásila ročný zisk. Naviac má problém zvýšiť výrobu svojich cenovo dostupnejších sedanov Model 3. Tesla s výrobou nového modelu zaostáva a niektorí zákazníci naň budú musieť čakať 18 mesiacov alebo aj viac.

Semi zvládne s maximálnym nákladom, ktorý je v USA takmer 36 300 kilogramov, a diaľničnou rýchlosťou prejsť na jedno nabitie približne 800 kilometrov. Z nuly na 100 kilometrov za hodinu zrýchli bez nákladu za päť sekúnd a s nákladom za 20 sekúnd. Pri dobíjaní u megadobíjacích staníc Tesly môže Semi po 30 minútach dobíjania prejsť 643 kilometrov.

Kamióny s naftovým motorom prejdú na jednu nádrž 1 600 kilometrov, ale ich prevádzka na kilometer je podľa Muska o 20 percent drahšia, než prevádzka elektrickej verzie. Výroba nového nákladného vozidla má začať v roku 2019. Cenu zatiaľ Tesla nezverejnila, len uviedla, že si záujemcovia môžu automobil už objednávať. Je však nutné zložiť zálohu 5 000 dolárov.

Kabína nákladného vozidla nie je tak pretiahnutá ako u klasického auta, interiér je priestranný so sedadlom uprostred, okolo ktorého sú umiestnené dve dotykové obrazovky. Vozidlo má akumulátor zabudovaný do podvozku a štyri motory. Má tiež poloautonómny riadiaci systém rovnaký ako osobné automobily Tesla.

To znamená, že je schopný ísť stanovenou rýchlosťou, v zápche automaticky spomaliť a udržať sa v jazdnom pruhu. Technológia samoriadenia tiež umožní autám Semi ísť samostatne v kolóne, vodič bude potrebný len v prvom vozni. Miesto spätných zrkadiel má kamery, čo napomáha jeho aerodynamickosti.

Foto: archív