Úvod Spoločnosť Tri štvrtiny Slovákov pred nákupmi pravidelne porovnávajú ceny

Tri štvrtiny Slovákov pred nákupmi pravidelne porovnávajú ceny

Foto: archív

Kúpiť tovar bez porovnania cien vo viacerých obchodoch je pre väčšinu Slovákov niečo nepredstaviteľné. Viac ako tri štvrtiny kupujúcich pred nákupmi pravidelne sledujú ceny tovaru u jednotlivých predajcov. Mnohí využívajú súčasne viaceré spôsoby, pričom najčastejšie sledujú ponuky konkurenčných obchodov na internete.

Najviac ľudí, až 85 percent, sa orientuje v cenách pomocou internetových porovnávačov. Len o niečo menej si ich kontroluje priamo na webových stránkach jednotlivých predajcov. Čoraz väčšej obľube sa tešia aj inovatívne riešenia. Približne 15 percent ľudí sleduje ponuky prostredníctvom aplikácií v telefónoch, v prevažnej miere ide o mladšie ročníky.

Pritom tradičný spôsob, teda návštevu viacerých kamenných prevádzok, ešte aj v súčasnosti využíva skoro polovica opýtaných. Medzi nakupujúcimi stále fungujú aj letáky obchodníkov. V klasickej papierovej alebo elektronickej podobe si v nich ceny všímajú až dve tretiny opýtaných. Na druhej strane, ceny nikdy neporovnáva len jeden zo sto Slovákov.

Z výsledkov prieskumu agentúry STEM/MARK pre spoločnosť Home Credit vyplýva, že porovnávanie cien sa týka najčastejšie nákupov spotrebnej elektroniky, teda napríklad televízorov, počítačov či mobilov. Výrobok takejto kategórie si kúpi bez porovnania cien len päť ľudí zo sto.

Podobne to funguje aj pri bielej elektronike, ako je trebárs kúpa práčky alebo chladničky, kde sa porovnaním cien na trhu riadi skoro 90 percent ľudí. Prieskum ukázal, že väčšina ľudí porovnáva ceny predovšetkým pri drahších položkách. Po elektronike potom ide najčastejšie o nábytok, dovolenky, oblečenie či vybavenie pre dom a záhradu.