Kultúrne podujatia spojené s predsedníctvom Slovenska v Rade Európskej únie boli predražené. Tvrdí to bývalá zamestnankyňa ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Zuzana Hlávková.

Ako povedala na tlačovej besede spolu s riaditeľom Transparency International Slovensko (TIS) Gabrielom Šípošom, rozpočty na projekty sa začali navyšovať po tom, čo prišla na ministerstvo bývalá šéfka TV Markíza Zuzana Ťapáková, ktorá tam pôsobí ako mediálna poradkyňa.

Navyše míňali státisíce eur
Ťapáková na MZV pôsobí od jesene 2015. Hlávková pracovala na odbore komunikácie a prezentácie sekretariátu predsedníctva od leta 2015, výpoveď dala 16. februára. Zároveň Šípoš informoval, že TIS poslala oficiálne podnety na kontrolu na Najvyšší kontrolný úrad, Protimonopolný úrad, ako aj Úrad pre verejné obstarávanie.

Zároveň požiadali ministra zahraničných vecí Miroslava Lajčáka (Smer-SD), aby zobral Hlávkovej svedectvo vážne, zverejnil všetku dokumentáciu k tendrom a buď preukázal, že na jeho ministerstve sa dodržiavajú etické aj zákonné pravidlá, alebo z pochybení vyvodil jasnú zodpovednosť a spravil všetko preto, aby v prípade pochybení boli nezákonne použité prostriedky vrátené štátu.

Takisto chcú, aby vysvetlili úlohu Ťapákovej a apeloval aj na iných zamestnancov MZV, aby prehovorili. Chcú, aby bola vyvodená osobná zodpovednosť ľudí, ktorí tieto procesy riadili tak, aby dopadli v prospech určitej strany, ale nie verejného záujmu. Počas tlačovej konferencie prehovoril aj konateľ agentúry Viva Musica! Matej Drlička.

Hlávková tvrdí, že na dva otváracie koncerty – jeden pre VIP hostí a druhý pre verejnosť bolo vyčlenených 63 800 eur. Po Ťapákovej pripomienkach sa rozpočet na koncerty vyšplhal na niekoľko stotisíc eur.

 Exšéfka TV Markíza je dnes poradkyňou na ministerstve zahraničných vecí. (Foto: archív)
Exšéfka TV Markíza je dnes poradkyňou na ministerstve zahraničných vecí. (Foto: archív)

ŤAPÁKOVÁ PRESADZOVALA PODĽA BÝVALEJ ZAMESTNANKYNE AJ VEĽKOLEPÉ PODUJATIE K PREDSTAVENIU PREDSEDNÍCKEHO LOGA.

Zároveň sa tlačilo na to, aby logo predstavili ešte pred parlamentnými voľbami, ktoré boli 5. marca. Logo predstavili 22. februára. Na ministerstve podľa Hlávkovej vedeli, že podujatie by mala zastrešovať agentúra, ktorá sa podieľala na príprave slávnostného snemu strany Smer z decembra 2015 v Nitre. Podobnosť s finálnym programom predstavenia loga a kultúrneho programu snemu Smeru je podľa Hlávkovej zrejmá.

Program pripravovala Agentúra Evka. Hlávková tvrdí, že zadanie zákazky bolo podľa všetkého pre túto agentúru ušité. Súčasťou týchto podkladov bolo, že víťaz zabezpečí podujatie komplexne – vrátane umelcov, priestorov, techniky, dramaturgie podujatia.

Pri zabezpečovaní podujatia sa postupovalo pomocou výnimky z verejného obstarávania, ktorá dovoľuje zadať nákupy na predsednícke aktivity do sumy 162-tisíc eur s DPH bez verejnej súťaže. Na ministerstvo prišli tri návrhy, vybratý bol návrh Agentúry Evka za 156-tisíc eur.

Zo skromného veľkolepé
Počas príprav sa však prišlo na to, že zmluvy s umelcami sa uzatvoria a ich honoráre sa vyplatia z ministerstva, nad rámec zmluvy podpísanej s Agentúrou Evka. Čiže okrem 156-tisíc eur zaplatí ministerstvo zo svojho rozpočtu aj honoráre účinkujúcich, priestory SND, ktoré mali byť pôvodne buď zadarmo, alebo mali byť v celkových nákladoch na podujatie.

Foto: archív
Foto: archív

SND MINISTERSTVU PRENAJALO PRIESTORY ZA KOMERČNÚ CENU, ČO NIE JE BEŽNÁ PRAX.

MZV je totiž štátna inštitúcia, a tým sa priestory prenajímajú buď zadarmo, alebo za prevádzkové náklady. Takisto upozornila, že typ zmlúv, ktoré MZV s umelcami podpísalo, nebol povinne zverejniteľný, preto ich existenciu mohlo ministerstvo zamlčať.

Ako ďalej informovala Hlávková, po novom roku dostala na starosť otvárací koncert pre verejnosť v spolupráci s agentúrou Viva Musica! Pôvodne malo ísť o skromné doplnenie koncertu pre VIP hostí – premietanie koncertu z divadla na veľkoplošnú obrazovku na Hlavnom námestí, s prípadným tanečným vstupom.

Pôvodný rozpočet bol 20 000 eur zo 63 800 eur vyčlenených na otváracie koncerty na Slovensku, informovala Hlávková. Agentúra Viva Musica! však poskytla návrh rozpočtu približne 140 000 eur. „V januári, keď som projekt preberala, bol rozpočet už viac ako 230 000 eur,“ tvrdí Hlávková.

Zároveň tvrdí, že bol na ňu vyvíjaný tlak, aby sa výnimka zo zákona o verejnom obstarávaní uzavrela do volieb. Hlávková podľa vlastných slov vedela, že zvýšenie rozpočtu na podujatie sa udialo pochybným spôsobom a vedela aj to, že rozpočet nikdy formálne neschválil minister.

Osloveniu agentúry Viva Musica! a zadaniu zákazky nepredchádzala podľa nej verejná súťaž ani prieskum trhu. Nakoniec MZV rozpočet skresalo a agentúre zaplatilo 123-tisíc eur, čo však podľa Hlávkovej informácií nebola konečná suma na celé podujatie.