Štát sa k žiadosti developera HB Reavis o vydanie osvedčenia o významnej investícii do projektu novej autobusovej stanice a lanovky cez Dunaj v Bratislave vyjadrí do konca júna. Povedal to podpredseda vlády pre investície a informatizáciu Peter Pellegrini s tým, že samotné rozhodnutie bude podmienené súhlasom bratislavského magistrátu a mestských častí.
Ako podotkol, vyžiadať si musia aj stanoviská iných rezortov a až potom budú prijímať rozhodnutie. Primátor hlavného mesta Ivo Nesrovnal už rokoval so zástupcami spoločností HB Reavis a J&T Real Estate v súvislosti so zámermi týchto spoločností realizovať v meste dopravné projekty, ako je nadzemná lanová dráha a električková trať.
Mesto bude tieto projekty posudzovať z hľadiska toho, aby zapadli do koncepcie rozvoja mesta, boli obohatením nosného dopravného systému mesta a aby v prípade ich implementácie fungovali synergicky a v prospech Bratislavčanov.
Azda najväčší záujem vzbudzuje projekt nadzemnej elektrickej dráhy od autobusovej stanice k Ekonomickej univerzite. Zatiaľ sú naplánované štyri zastávky a za hodinu by sa ňou podľa odhadov mohlo prepraviť tritisíc pasažierov. Vo výške 30 metrov nad Dunajom by malo premávať 40 alebo 90 kabínok, ktoré citeľne odľahčia dopravu v zóne Nivy a jej širšom okolí.
Dráha by mala viesť popri moste Apollo ponad plánované Nové Lido a prístav. Starosta bratislavskej Petržalky Vladimír Bajan projekt víta a za kľúčové považuje prepojenie s ďalšími časťami Petržalky. Predseda Bratislavského samosprávneho kraja Pavol Frešo by zase nadzemnú dráhu rád integroval do systému mestskej hromadnej dopravy. Cestujúcim by tak na prevoz stačila električenka.
Podľa odhadov by vybudovanie novej autobusovej stanice malo stáť približne 50 miliónov eur. Developer navrhuje aj vybudovanie veľkokapacitného parkovacieho domu za 30 miliónov eur v Petržalke, ktorý by bol prepojený s lanovkou.
Štatút významnej investície môže podľa developera priniesť zrýchlenie administratívnych procesov pri budovaní novej štvrte. Aby však vláda schválila investíciu ako významnú, musia náklady na projekt prevyšovať 100 miliónov eur. V ideálnom prípade by sa nový druh prepravy mohol spustiť po dokončení autobusovej stanice, a to v roku 2020.