Úvod Auto - moto Vodiči sa dočkajú diaľnice D3 najskôr v roku 2023

Vodiči sa dočkajú diaľnice D3 najskôr v roku 2023

Foto: zilinskedialnice.sk

Diaľnicu D3 na Kysuciach plánuje Národná diaľničná spoločnosť dokončiť do roku 2023. Diaľničné prepojenie medzi Dolným Hričovom pri Žiline a Skalitým na slovensko-poľskej hranici začali stavať v roku 1996 a podľa súčasného šéfa Národnej diaľničnej spoločnosti Róberta Auxta budú môcť vodiči o sedem rokov využívať väčšinu úsekov takmer 60-kilometrovej diaľnice len v polovičnom profile.

V súčasnosti je v prevádzke menej ako štvrtina diaľnice D3. Do konca tohto roka by mali dokončiť 12-kilometrový úsek medzi Svrčinovcom a Skalitým a zároveň začať stavať ďalších šesť kilometrov medzi Čadcou a Svrčinovcom.

Štyri a pol kilometra dlhá diaľničná estakáda, spájajúca Strážov a Brodno ponad Hričovskú priehradu, má byť hotová v lete budúceho roka. Zvyšné dva úseky medzi žilinským Brodnom, Kysuckým Novým Mestom a Oščadnicou chce Národná diaľničná spoločnosť začať budovať v roku 2018.

Foto: stavbymostovs.sk
Foto: stavbymostovs.sk

Podľa dopravného experta má dokončenie diaľnice D3 veľký význam pre tranzitnú dopravu a zvýši bezpečnosť na hlavnom kysuckom ťahu. V križovatke Svrčinovec sa na ňu budú pripájať ďalšie významné cesty. Je to dôležitý tranzitný ťah medzi Českou republikou, Poľskom a Slovenskom.

Tento úsek stiahne nákladnú dopravu najmä z Poľskej republiky a čiastočne odbremení dopravu z alternatívnej cesty, ktorá vedie z poľského Bielsko – Biala cez Českú republiku na juh. Na ceste I/11 medzi Čadcou a Žilinou sú časté tragické nehody, ktorým by mohla diaľnica D3 zabrániť.

Väčšina úsekov diaľnice D3 sa zatiaľ stavia len v polovičnom profile, pretože súčasné intenzity dopravy nepostačovali na obhájenie ekonomickej opodstatnenosti štvorprúdovej diaľnice. Aj jeden profil by však mal podnikateľom a dopravcom znížiť náklady, pretože v súčasnosti musia pre hmotnostné obmedzenie v Skalitom obchádzať Kysuce cez Oravu alebo Český Těšín.