Na otázku v titulku by sme mohli v budúcnosti odpovedať kladne. Už pred pár rokmi totiž prezident Ruských železníc Vladimir Jakunin, človek blízky prezidentovi Vladimirovi Putinovi, navrhol plán transsibírskej diaľnice, ktorá by spojila východnú hranicu Ruskej federácie s Aljaškou, pretnúc úzky úsek Beringovho mora, oddeľujúci Áziu a Severnú Ameriku.
Návrh zverejnili na zasadnutí moskovskej Ruskej akadémie vied. Projekt nazvaný Trans-Eurasian Belt Development predpokladá, že superdiaľnica postavená pozdĺž jestvujúcej transsibírskej železničnej magistrály, spolu s novým vlakovým spojom, ropovodom a plynovodom.
„Toto je interštátny, intercivilizačný projekt,“ citovali Jakunina Siberian Times. „Projekt by mal byť zameraný do budúcnosti a musí byť založený na nových technológiách. Diaľnica by viedla celým Ruskom a bola by prepojená s existujúcimi systémami v západnej Európe a Ázii.
Vzdialenosť medzi západnou a východnou hranicou Ruska je približne 10.000 kilometrov. Jakunin povedal, že cesta bude spájať Rusko so Severnou Amerikou cez oblasť Čukotky na vzdialenom východe, cez Beringovu úžinu a vyústi na Aljašskom polostrove severne od amerického mestečka Nome, kde sa končia slávne preteky psích záprahov – Iditarod.
Ako vodiči preklenú prieliv medzi Sibírou a Aljaškou? Trajektom, tunelom či mostom? Správa Siberian Times o tom nehovorí. Najkratšia vzdialenosť medzi pevninou Ruska a pevninou Aljašky je približne 88 kilometrov. Teoretická vzdialenosť z Londýna na Aljašku cez Moskvu predstavuje 12 978 kilometrov.

Relatívne izolované Nome nespája nijaká cesta so zvyškom tamojšej cestnej siete. Asi 836 kilometrov pustého územia bez ciest dnes oddeľuje Nome od najbližšieho veľkého mesta Fairbanks, kde sa končí aljašská diaľnica.
Aljaška v budúcnosti plánuje odtiaľ predĺžiť cestu do Nome, čo by bol pre celistvosť transkontinentálnej diaľnice kľúčový moment. Z Fairbanks je možné dostať sa cestnou sieťou do Kanady a 48 susediacich amerických štátov.
Trasa snov z Londýna do New Yorku by merala 20 777 kilometrov. Vznikla by tak najdlhšia diaľnica na zemeguli. Odvážny projekt by údajne stál bilióny dolárov. Podľa Vladimira Jakunina by však ekonomická návratnosť bola vyššia ako astronomické náklady na jeho výstavbu.