Úvod Spoločnosť Západné jedlo ničí zdravie Afričanov

Západné jedlo ničí zdravie Afričanov

Foto: archív

Africké štáty zasiahla nečakaná epidémia obezity. Podľa štúdie Washingtonskej univerzity patrí až osem krajín tohto kontinentu k tým s najrýchlejšie rastúcou mierou obezity u dospelých. Spôsobujú to zmeny životného štýlu, ktoré do niektorých častí kontinentu priniesol rýchly ekonomický rast.

Mnohí Afričania jedia viac nezdravých, priemyselne spracúvaných potravín, zväčša dovážaných. Navyše majú menej pohybu. Milióny ľudí opúšťajú aktívnejší farmársky štýl života a sústreďujú sa v mestách. Cenovo dostupnejšie automobily a množstvo dovážaných motocyklov spôsobujú, že čoraz menej Afričanov sa do práce prepravuje pešo.

Prejavuje sa to aj v štatistikách konkrétnych krajín. V Burkine Faso stúpol počet obéznych dospelých za posledných 36 rokov o takmer 1 400 percent. V Ghane, Togu, Etiópii a Benine poskočil o vyše 500 percent. Aj v Keni dosahuje miera obezity takmer 10 percent. To je síce stále ďaleko za priemyselne vyspelými krajinami ako USA, kde je obézna vyše tretina dospelých, ale podiel v Keni prudko rastie a od roku 1990 sa viac ako zdvojnásobil.

Pre africké krajiny by obezita mohla byť problematická z dvoch dôvodov. Ľudia, ktorí v mladosti trpeli nedostatočným prísunom živín, čo je v Afrike stále problém, sú náchylnejší na naberanie nadbytočných kilogramov, keď je k dispozícii viac jedla. Okrem toho sú zdravotnícke systémy týchto krajín nastavené na boj s úplne inými chorobami, ako je malária, tuberkulóza, tropická chrípka či AIDS.

Foto: archív

Napríklad v Keni, patriacej medzi najrozvinutejšie africké krajiny, je na 48 miliónov obyvateľov len 40 praktických kardiológov. Každý by sa tak mal starať o viac ako milión pacientov. Na porovnanie, v Spojených štátoch pripadá jeden kardiológ na zhruba 13-tisíc obyvateľov.

V Keni zároveň pribúdajú reťazce rýchleho občerstvenia. Burger King, Domino’s Pizza, Cold Stone Creamery a Subway tam nedávno otvorili svoje prvé pobočky v rámci stratégie preniknutia na africký trh. Spoločnosť Coca-Cola sa zase snaží osloviť nízkopríjmové obyvateľstvo tým, že za asi 15 centov predáva 200-mililitrové fľašky so svojimi nápojmi.

Milióny Afričanov sú uväznené medzi starými a novými spôsobmi života. Peniaze im sotva stačia na nákup priemyselne spracovaného jedla, ako sú napríklad čipsy, ktoré sú teraz v nízkopríjmových oblastiach dostupné za niekoľko centov. Na permanentku do fitnescentra alebo na nákup ryby či čerstvej zeleniny však už prostriedky nemajú.