Úvod Spoločnosť Závislosť od počítačových hier zaradili medzi mentálne poruchy

Závislosť od počítačových hier zaradili medzi mentálne poruchy

Foto: archív

Jedenásta Medzinárodná klasifikácia chorôb (ICD) bude obsahovať aj takzvanú hraciu poruchu. Ľudia, ktorí ňou trpia, sa neprestajne nachádzajú v situácii, keď pre nich počítačové hry predstavujú vyššiu hodnotu ako iné životné záujmy, alebo sa do tejto situácie dostávajú opakovane. Niektoré krajiny závislosť od hier dokonca označili za jedno z hlavných ohrození verejného zdravia. Mnohé z nich majú súkromné kliniky na liečbu týchto porúch.

ICD pozostáva z klasifikácie chorôb a opisu ich symptómov. Slúži lekárom aj vedcom na ľahšiu diagnostiku. Posledná verzia zoznamu pochádza z roku 1992, v tomto roku by mala byť zverejnená nová verzia.

Aby bola človeku diagnostikovaná hracia porucha, abnormálne správanie musí podľa ICD trvať dlhšie ako rok. V prípade obzvlášť vážnych príznakov môže byť ochorenie diagnostikované aj po kratšom čase. K symptómom patrí neschopnosť kontrolovať častosť, intenzitu a dĺžku hrania hier, nezvyčajná dôležitosť hier v živote hráča aj hranie napriek negatívnym dôsledkom.

Odborník na závislosti od technológií z londýnskej nemocnice Nightingale Richard Graham víta, že bola táto závislosť označená za poruchu: „Otvára to možnosti novým špecializovaným službám. Ľudia teraz začnú tento problém brať vážne. Na druhej strane by to však mohlo miasť rodičov detí, ktoré sa jednoducho rady hrajú hry.“

Každoročne sa stretáva s približne päťdesiatimi novými prípadmi závislostí od moderných technológií. Zásadné preňho je, či má závislosť vplyv na základné veci ako spánok, jedlo, socializácia alebo vzdelanie. Závislosť sa snaží riešiť množstvo štátov.

Vláda Južnej Kórey napríklad zákonom zakázala deťom mladším ako 16 rokov prístup k online hrám medzi polnocou a šiestou hodinou ráno. Japonci, ktorí počas mesiaca hrajú hry dlhšie ako vopred stanovený čas, zasa dostanú upozornenie. Čínsky internetový gigant Tencent zase stanovil časový limit na hranie jeho najpopulárnejších hier.

Podľa štúdie oxfordskej univerzity existujú však aj deti, ktoré síce dlho presedia pred počítačom, zvyčajne však zvládajú prepojiť digitálny svet s každodenným životom. Často používajú technológie ako doplnok iných aktivít, napríklad pri písaní domácich úloh. Výskum ukázal aj to, že chlapci hrajú počítačové hry častejšie ako dievčatá.