Úvod Zaujímavé Česká automobilka Škoda má za sebou 128 rokov existencie

Česká automobilka Škoda má za sebou 128 rokov existencie

Foto: archív

Česká automobilka Škoda má za sebou už 128 rokov existencie. Na rozdiel od dnešných startupov stačilo na jej zrodenie málo – jeden kníhkupec, ktorému sa pokazil bicykel. Keď Václavovi Klementovi jeho šliapací stroj vypovedal službu, spolu s cyklomechanikom Václavom Laurinom založili 30. septembra 1895 firmu na výrobu bicyklov Laurin & Klement.

O tri roky už stála za Mladou Boleslavou malá fabrika, kde 40 zamestnancov skladalo bicykle. Niektoré dostali dokonca pomocný motor. Odtiaľ bol len krôčik k výrobe motocykla. Onedlho mali v ponuke až devätnásť typov motocyklov s jedno-, dvoj- a štvorvalcovými motormi.

Prototyp dvojvalcového auta s logom L&K sa objavil na automobilovej výstave vo Viedni už v roku 1901. Pár mesiacov pred tým, ako sa legendárny Henry Ford odhodlal založiť pod svojím menom prvú automobilku. V roku 1905 prišiel na svet prvý sériový automobil Laurin & Klement. Jednoduchý, dvojmiestny, s litrovým dvojvalcovým motorom.

Laurin a Klement žali jeden úspech za druhým a ich automobily sa vyvážali do celého sveta. Výrobný program zahŕňal okrem motoriek a osobných automobilov aj nákladné autá, autobusy, stacionárne motory a poľnohospodárske stroje.

Foto: archív

Po 1. svetovej vojne sa začala oslabená automobilka obzerať po silnom partnerovi a stala sa súčasťou skupiny Škodove závody. Vo výrobe sa najprv objavili modely s označením Laurin & Klement Škoda, ale L&K zo značky postupne zmizlo.

Po 2. svetovej vojne bol podnik znárodnený, automobilovú divíziu oddelili od materského koncernu Škoda a stali sa z nej Automobilové závody, národný podnik. Automobilka Škoda však už nikdy nedosiahla taký rozmach ani šírku modelovej ponuky ako v predvojnovom a medzivojnovom období.

Tesne po vojne sa stal ťažiskom výrobného programu model 1101 Tudor. Malý, ľahký elegantný automobil odvodený z predvojnového Popularu sa vyrábal ako dvojdverová limuzína, kabriolet, kabriolimuzína a sanitka.

Začiatkom 50. rokov ho nahradili modernejšie tvarované modely 1200 a 1201. Karoséria už nebola zmesou kovu a dreva – zvárali ju oceľových plechov a k slovu sa tak mohla dostať veľkosériová výroba s nasadením zváracích poloautomatov.

Foto: archív

V roku 1964 sa objavuje Škoda 1000 MB, prinášajúca zmenu koncepcie. Rúrový rám nahradila samonosná karoséria, motor a prevodovka sa presunuli dozadu. Na prelome 60. a 70. rokov ju nahradila Škoda 100. Technický pokrok predstavoval dvojokruhový brzdový systém a použitie kotúčových bŕzd na prednej náprave. Bola prvou škodovkou, z ktorej sa vyrobilo vyše milióna kusov.

Výrazný prelom v histórii Škody zaznamenal rok 1987 a premiéra modelu Favorit. Automobilka sa ním vrátila k uloženiu motora vpredu a použila dokonca pohon predných kolies. Podpis zmluvy o prevode 31-percentného podielu podniku na nemecký koncern Volkswagen v porevolučnom období (1991) znamenal otvorenie úplne novej kapitoly.

Prvé ovocie dozrelo v roku 1994 predstavením modelu Felicia. Bola to prvá škodovka s posilňovačom riadenia, airbagmi či systémom ABS a vyrobilo sa z nej vyše 1,4 milióna kusov.

Ešte počas výroby Felicie získal Volkswagen v mladoboleslavskej automobilke stopercentný podiel. Výsledkom boli veľké investície do rozvoja, spoločný vývoj a poskytovanie komponentov v rámci koncernu či spustenie výroby v zahraničí.