Film Sviňa Mariany Čengel-Solčanskej a Rudolfa Biermanna sa do slovenských kín dostal tesne pred parlamentnými voľbami. Kým u nás láme rekordy v diváckej návštevnosti, za riekou Morava ho kritika nešetrí. Padajú slová ako hrôza, prvoplánová ilustrácia či karikatúra.
Rešpektovaná filmová kritička Mirka Spáčilová na stránkach idnes.cz tvrdí, že kým na Slovensku sa na film pozeráme nielen ako diváci, pre ostatné krajiny je to politický triler ako každý iný: realizačne ľahko nadpriemerný, ale príliš schematický. Korupčnú chobotnicu prepájajúcu vysokú politiku so zločincami, súdmi, políciou či nútenou prostitúciou totiž snímka vykresľuje v tých najjednoduchších šablónach.
„Keď poslanec, tak opilec so slabosťou pre nedospelé dievčatá. Podnikateľ je zavalitý mafián v teplákoch. Predstavitelia cirkvi idú po peniazoch, zbohatlíci sa povaľujú na jachtách. A v oblekoch od sponzorskej firmy, ktorá doteraz šatila skôr tupé české komédie,“ píše Mirka Spáčilová.
Jediný poctivý policajt dostane po prstoch a to isté čaká mladého reportéra, ktorý začne nitky rozmotávať vďaka dievčine z ústavu. „Ten je zobrazený ako mix lágra a nevestinca. A to všetko pod závejmi kokaínu, akoby Sviňa chcela prekonať i taliansku Gomoru,“ pokračuje kritička.
Kým u nás sa Sviňa stala trhákom, v Česku veľa vody nenamútila. Diváci ju ohodnotili na 55 percent, čo je menej, ako mal film Planéta opíc. „Filmu ubližujú žánrové šablóny pôsobiace ako prvoplánová ilustrácia k už prečítanému článku. Niektoré postavy sa halia až do nádychu karikatúry.
Ak si uvedomíme, že časť príbehu sa naozaj odohrala, treba si položiť otázku, či by na pamiatku zavraždenej dvojice nebol vhodnejší triezvy dokument ako tieto dojemné sláčiky,“ uzatvára Mirka Spáčilová. Slovenské celebrity si zrejme myslia opak – film masovo podporili…