Lodičky sú nepochybne tá najženskejšia a najrafinovanejšia ženská obuv. Jednoduchý tvar topánky umožňuje rôzne druhy zdobenia aj rozmanitý tvar podpätkov, a tak táto nadčasová súčasť dámskeho šatníka nikdy nevyjde z módy.

Praktická, formálna dámska obuv bez zapínania sa ľahko obúva aj vyzúva. Jej anglický názov pump sa odvodzuje od francúzskeho pompe, teda pumpa, keďže prví parížski obuvníci vyrábali kožené vedrá pre hasičov.

Pre širšiu klientelu
Nástup lodičiek v 60. rokoch 19. storočia odráža pokroky dosiahnuté vo výrobe topánok v časoch, keď sa z malého lokálneho priemyslu obuvníkov alebo drahých bottierov – obuvníkov, spolupracujúcich s parížskymi módnymi návrhármi – stala masová továrenská výroba.

Lodičky si pri výrobe vyžadovali precíznosť, aby padli na nohu a držali na nej aj bez remienkov alebo šnúrok. To z nich robilo luxusnú obuv.

MAJETNÍ ANGLICKÍ DŽENTLMENI NOSILI NA TANEC LESKLÉ LODIČKY Z LAKOVANEJ USNE, NO TIETO TOPÁNKY SA, NA ROZDIEL OD SANDÁLOV ALEBO AKÝCHKOĽVEK ZAPÍNACÍCH TOPÁNOK, NEPOVAŽOVALI ZA DENNÚ OBUV.

Foto: archív
Foto: archív

V 50. rokoch 19. storočia sa začal používať americký šijací stroj na kožu a zošívanie podrážok, čo priblížilo veľkých výrobcov topánok k širšej klientele. Podpätok na lodičkách sa zvýšil, vrch sa začal vyrábať z kože, plátna alebo látky a bol vykrojenejší.

Slovo lodičky sa začalo oficiálne používať, keď sa táto obuv s podrážkou a spevňujúcim lemom začala bežne objavovať nie iba na fotografiách, ale aj na uliciach. Začiatkom 20. storočia sa tak označovali už iba dámske topánky.

V rukách bottiera sa z lodičiek stala drahá záležitosť, a to vďaka vyšívaniu a zdobeniu korálikmi na ručne farbenom hodvábe, ktorý tvoril vršok obuvi s vysokým vyrezávaným podpätkom.

Elegancia na vysokom podpätku
Väčšiu popularitu si topánky získali v 20. a 30. rokoch, keď sa sukne skrátili a dámy odhalili nohy.

V TOPÁNKACH BEZ REMIENKOV CEZ PRIEHLAVOK PÔSOBILI NOHY DLHŠIE A ŠTÍHLEJŠIE.

Elegantná obuv na vysokom podpätku sa začala vyrábať zo širokej škály materiálov. Záujem verejnosti v roku 1930 vyvolali exkluzívne večerné lodičky s rokokovými motívmi na prednej časti, ktoré vytvoril André Perugia.

O desaťročie neskôr označili módne magazíny za kráľa lodičiek návrhára Davida Evinsa pre jeho elegantné lodičky s remienkom cez pätu, ktoré nosila Rita Hayworthová, Ava Gardnerová alebo Marlene Dietrichová.

Evins začal svoju kariéru v obuvníctve náhodou – ako módny ilustrátor Vogue pozmenil štýl niektorých topánok, ktoré kreslil, aby vyzerali elegantnejšie. Editor ho za prácu zaváňajúcu umeleckou licenciou vyhodil a dodal, že keď sa mu navrhovanie topánok tak veľmi páči, mal by sa tomu venovať.

Foto: archív
Foto: archív

A tak sa u niekoľkých výrobcov naučil remeslu, v roku 1947 si v New Yorku otvoril vlastnú továreň na výrobu obuvi a o rok neskôr vyhral cenu Coty za topánky s hlbokým priehlavkovým otvorom, označované ako Shell.

Za trojnásobnú cenu
Evins sa snažil túto elegantnú dámsku obuv odľahčiť a urobiť ju pohodlnejšiu, čo viedlo k vývoju jeho 170-gramových lodičiek. Luxusné ručne šité topánky sa predávali za trojnásobnú cenu ako bežná kvalitná obuv.

NANCY REAGANOVÁ SI AKO PRVÁ DÁMA OBJEDNÁVALA ŠESŤ PÁROV EVINSOVÝCH LODIČIEK ROČNE.

Veľkú slávu zožal aj s perleťovými svadobnými lodičkami pre Grace Kellyovú na svadbu s monackým kniežaťom Rainierom.

Lodičky vládli počas celých päťdesiatych rokov. Za zmienku stoja napríklad topánky s najextravagantnejším korálikovým zdobením od Rogera Viviera. Stali sa fenoménom 60. rokov, podobne ako priehľadné lodičky z roku 1966 s napodobeninami drahokamov na špičke. Semišové topánky s ihlovým podpätkom boli populárne v 70. rokoch, zatiaľ čo v 80. rokoch kraľovali červené kožené lodičky s kužeľovitým podpätkom od Maud Frizonovej.

Dnes sú dizajnom lodičiek preslávení svetoví módni návrhári ako Manolo Blahnik či Christian Louboutin. Našťastie, časy, keď americkí puritáni nedovoľovali nosiť ženám vysoké podpätky, sú dávno zabudnuté. Aj napriek úspechu mnohých iných druhov dámskych topánok si lodičky stále držia svoj vysoký spoločenský status.

Foto: archív
Foto: archív