Úvod Veda & Tech V Španielsku vyrastie testovacie centrum Hyperloopu

V Španielsku vyrastie testovacie centrum Hyperloopu

Foto: archív

Španielsko podpísalo komplexnú dohodu o otvorení prvého európskeho technického komplexu vysokorýchlostného dopravného systému Hyperloop. Prvé centrum svojho druhu na starom kontinente sa bude nachádzať v malej dedinke Bobadilla. Vyrastie na ploche 19-tisíc štvorcových metrov a vyjsť by malo na približne jedenásť miliárd.

Centrum spoločnosti Virgin Hyperloop One bude zamerané na vývoj, testovanie a zlepšovanie komponentov Hyperloopu, nemalo by však slúžiť na prepravu. Jeho otvorenie je predbežne naplánované na rok 2020.

Systém je založený na podtlakových tuneloch, cez ktoré sa pohybujú pretlakové kapsuly na vzduchových vankúšoch, aby sa eliminovalo trenie. Podľa odhadov by mala technológia v budúcnosti umožniť cestovanie rýchlosťou až 1 223 kilometrov za hodinu.

Prvotný návrh transportnej technológie Hyperloop predstavil Elon Musk v roku 2013. Odvtedy vzniklo niekoľko ďalších konceptov tohto futuristického dopravného prostriedku, napríklad spomínaný projekt Virgin Hyperloop One britského miliardára Richarda Bransona. Táto spoločnosť momentálne vyvíja aj vysokorýchlostný dopravný tunel medzi Dubajom a Abú Zabí, ktorý skráti prepravu medzi mestami z hodiny na 12 minút.

Foto: archív

Kalifornská firma Hyperloop Transportation Technologies nedávno podpísala zmluvu s čínskou štátnou spoločnosťou Tongren Transport, Tourism and Investment Group. Spoločne majú vybudovať desaťkilometrovú dopravnú linku, ktorá prepojí mesto Tongren s letiskom Fenghuang. Dopravné spojenie by sa malo neskôr rozšíriť až na 50 kilometrov.

O tomto druhu dopravy sa hovorí aj v Česku a na Slovensku, kde by malo vzniknúť futuristické prepojenie Prahy, Brna a Bratislavy. Konkrétne termíny výstavby však zatiaľ nezazneli. Tubus by mal stáť na pylónoch vzdialených od seba asi tridsať metrov. V špičke by mohli byť kapsuly vypravované každých 40 sekúnd, v ostatnom čase by intervaly nemali presahovať 5 minút.

Uvedenie kapsuly do pohybu by malo byť energeticky nenáročné a vďaka solárnej energii z panelov pokrývajúcich tubus i kinetickej energii pri brzdení by systém vyrobil viac elektriny, ako by spotreboval. To je však prípad slnečnej Kalifornie, kde tento typ dopravy už prechádza testovaním. V inom prostredí sa tento parameter môže odlišovať.

Foto: archív