Celé roky sme od lekárov a odborníkov na výživu počúvali o nevhodnosti klasického masla v našom jedálnom lístku. Odporúčali ho nahrádzať rastlinnými tukmi, margarínmi, ktoré neobsahujú škodlivý cholesterol.

Ľudia obávajúci sa kardiovaskulárnych chorôb poslúchali, nevediac, že margarín predstavuje zo zdravotného hľadiska oveľa väčšie riziko – obsahuje totiž rafinované tuky a zložky na báze ropy. Konzumácia margarínov sa z tohto dôvodu spája s nebezpečenstvom vzniku rakoviny.

V súčasnosti mnoho vedeckých štúdií upozorňuje na viacero zdraviu prospešných vlastností, ktorými sa maslo môže pochváliť. Vďaka nim doterajší nepriateľ nášho zdravia dostáva do oveľa pozitívnejšieho svetla. Na čo teda vedci prišli?

1. Maslo je výborným zdrojom nasýtených tukov.
Tie zvyšujú hladinu HDL cholesterolu, ktorý je známy ako tzv. dobrý cholesterol. HDL cholesterol znižuje riziko vzniku srdcových chorôb. Takisto prospešne vplýva na mozgovú činnosť a funkcie nervového systému.

Je síce pravda, že nasýtené tuky, ktoré maslo obsahuje, mierne zvyšujú aj hladinu škodlivého LDL cholesterolu, ale len vo veľkých časticiach, ktoré nie sú spájané so stavom kardiovaskulárneho systému.

2. Maslo je bohaté na kyselinu linolovú (CLA).
Štúdia publikovaná v časopise Journal of Nutrition podporuje tvrdenie, že CLA dokáže pomôcť pri redukcii telesného tuku u obéznych ľudí či ľudí s nadváhou.

Ďalšia štúdia, publikovaná v roku 2004 v The American Jurnal of Clinical Nutrition, hovorí o tom, že CLA by mohla byť užitočná pri riadení inzulínovej intolerancie pacientov trpiacich cukrovkou 2. typu.

3. Maslo je vynikajúci zdroj vitamínu A.
Ten prospieva nášmu zraku, endokrinnému systému a ostatným telesným funkciám. Vitamín A je známym antioxidantom, chrániaci nás pred škodlivými voľnými radikálmi. Dvadsaťosem gramov masla nám dodá štrnást percent jeho odporúčanej dennej dávky.

4. Maslo obsahuje butyrát, čiže kyselinu maslovú.
Je dôležitá pre správne fungovanie tráviaceho systému, chráni nás pred vznikom chronických zápalov a vyrovnáva imunitný systém v črevách.

5. Maslo nám poskytuje aj stigmasterol.
Táto látka chráni organizmus pred vápenatením kĺbov. Výskum tiež ukázal, že stigmasterol môže byť užitočný aj ako prevencia niektorých typov onkologických chorôb vrátane rakoviny vaječníkov, prostaty, prsníka a čriev.

6. Maslo je bohaté na vitamíny K, D a tiež selén, potrebný pre zdravý metabolizmus.
Zatiaľ čo mnoho diét maslo neodporúča, podľa čoraz väčšieho množstva odborníkov ho môžete pokojne jesť, ale s mierou. Samozrejme, najvhodnejšie je maslo s prívlastkom bio, vyrobené z mlieka kráv, voľne sa pasúcich na pastvinách.