Úvod Veda & Tech Niektoré smart televízory sú podozrivo lacné. Dôvod vás možno nepríjemne prekvapí

Niektoré smart televízory sú podozrivo lacné. Dôvod vás možno nepríjemne prekvapí

Foto: archív

Inteligentné televízory, teda tzv. smart TV nie sú nijakou novinkou. Ich cena sa líši v súvislosti so značkami a samozrejme funkciami a výbavou. Inteligentný televízor pripojíte k internetu, čím značne rozšírite jeho možnosti. Zaujímavosťou je, že ceny niektorých televízorov v USA sú výrazne nižšie, píše Business Insider.

Konkrétne hovorí o značkách TCL a Vizio, čo z nich robí neskutočných favoritov v pomere cena – výkon. Pre predstavu, v USA za 65-palcový televízor Vizio 4K smart TV s podporou HDR zaplatíte do 500 dolárov. Cena takto vybaveného zariadenia je u iných výrobcov minimálne o 200 – 300 dolárov vyššia. Za serióznu sumu dostanete mimoriadne dobré parametre. Je tu však háčik.

Podľa portálu je dôvodom nízkej ceny fakt, že spoločnosti predávajú dáta používateľa tretím stranám. Informácie zo súkromia môžu obsahovať to, aké programy používateľ sleduje, prípadne jeho približnú lokalitu.

Nejde pritom o nijaký hoax, tieto praktiky priznal Bill Baxter, šéf technologického oddelenia americkej spoločnosti Vizio v rozhovore pre známy The Verge. „Tak je to v tomto odvetví,“ skonštatoval. Presnejšie ide o to, že spoločnosti ako Vizio nemusia zarobiť na každom predanom televízore. Vizio totiž dokáže speňažiť zber dát, cielenie reklamy či presne nasmerovať určitý program zákazníkovi.

Foto: archív

„Nejde iba o zber dát, ale o získavanie peňazí z televízora aj po jeho kúpe,“ povedal Baxter pre podcast The Verge. Vďaka sledovaniu preferencií používateľa sa mu dá lepšie predať film, ktorý zapadá do jeho vkusu, rôzne seriály či reklamy. To, či si viete blokovať sledovanie dát závisí v najväčšej miere od výrobcu televízora. Baxter hovorí, že Vizio je jeden z lídrov v odhaľovaní toho, čo „sledovanie správania používateľa znamená“ a otvorene o ňom hovorí.

V roku 2015 však bola spoločnosť Vizio obvinená z tajného sledovania dát amerických používateľov a predávania ich tretím stranám. Neskôr za to musela zaplatiiť pokutu 2,2 milióna dolárov. Vizio teda aktuálne už ponúka zákazníkom možnosť vypnúť odporúčania a zrušiť tak sledovanie dát spoločnosťou. A je vraj v poriadku, ak to používateľ aj urobí, odkazuje Baxter.

Na jednej strane môže byť používateľ spokojný. Dostane lacný Smart TV s perfektnými funkciami, ktoré by u inej značky kúpil za omnoho väčšie peniaze. Cenou za to je obsah i reklamy „väčšmi na mieru“. Niekomu to môže absolútne vyhovovať.

Na druhej strane jestvuje hrozba, že môže prísť k úplne opačnej situácii, ktorú už poznáme zo sociálnych sietí. Môže od distribučných spoločností dostávať dostávať jednostranne zamerané programy a reklamy, čo je okrem iného účinný nástroj na cielené ovplyvňovanie verejnej mienky. Preto by si užívatelia mali pri nastaveniach rôznych zariadení v domácnosti všímať, či u nich existuje možnosť zberu údajov.