Hoci sú tie najhorúcejšie dni tohto leta za nami, podľa predpovedí meteorológov sa ortuť na teplomeroch ešte vyšplhá nad 30 stupňov. Počas mimoriadne teplých dní sme ospalí, unavení a nepozorní, čo je nebezpečné najmä pre vodičov za volantom.
Máme pre vás niekoľko praktických rád, ako zvládnuť cestu autom aj v tých najväčších horúčavách. Zásobte sa dostatočným množstvom tekutín na pitie a skôr, ako sa s autom pohnete, kabínu vyvetrajte.
Podráždenosť a agresivita
Aspoň prvých pár minút jazdite s otvorenými oknami. Podporíte tak rýchlu výmenu horúceho vzduchu z kabíny auta.
ODBORNÍCI, ALE AJ SAMOTNÍ VODIČI POTVRDZUJÚ, ŽE HORÚČAVA ZA VOLANTOM VÝRAZNE OVPLYVŇUJE PSYCHIKU.
Zvyšuje sa predovšetkým podráždenosť a agresivita. Vysoké teploty vyvolávajú stres a ohrozujú najmä vodičov so srdcovými ochoreniami.

Letné horúčavy podľa štatistík spôsobujú zvýšenie počtu nehôd. Vodičom v pomaly sa posúvajúcich kolónach sa môže rýchlo prehriať organizmus, čo má negatívny vplyv na koncentráciu.
V letných horúčavách sa dokáže interiér auta rozohriať tak, že v ňom teplota presahuje 70 stupňov Celzia. Posádke potom hrozí úpal. Dych a tep sa zrýchlia, prichádza bolesť hlavy a pocity závratu.
V horúčavách pomáha klimatizácia, ale ak ju nepoužívate správne, studený prúd vzduchu môže spôsobiť zdravotné komplikácie. Klimatizácia totiž vie nielen pomôcť, ale aj uškodiť.
V prvých chvíľach po jej zapnutí sa odporúča spustiť vnútornú cirkuláciu vzduchu. Kompresor potom nemusí ochladzovať vzduch, ktorý nasáva zvonka, ale stačí mu len ten vnútorný, postupne chladnúci.

Nepodceňujte údržbu
Nezabudnite zhruba po piatich minútach vypnúť vnútornú cirkuláciu, lebo inak by sa vám začali zahmlievať sklá. Nenastavujte si najnižšiu možnú teplotu, pri vystupovaní sa telo nemusí dobre vyrovnať s veľkým rozdielom teplôt.
PRECHODY Z VYCHLADENÉHO PRIESTORU AUTA DO HORÚČAVY SPÔSOBUJÚ NAJVIAC PRECHLADNUTÍ.
Pred cieľom cesty teplotu postupne zvyšujte, aby rozdiel medzi vnútornou a vonkajšou teplotou nebol vyšší ako 5 až 7 stupňov Celzia. Nevystavujte seba ani svojich spolujazdcov „šokovej terapii“.
Prúdiaci vzduch nesmerujte na tvár či na iné časti tela. Inak môžete ľahko prechladnúť a hrozia aj zápaly slizníc, kĺbov a svalov.

Nepodceňujte údržbu klimatizácie. Dôležitý je jej pravidelný servis, ktorý okrem výmeny filtra vzduchu zahŕňa aj kontrolu tesnosti systému a prípadné dopĺňanie chladiacej kvapaliny. Minimálne raz do roka treba dať klimatizáciu odborne vyčistiť.
Dôležité tiež je vypnúť ju chvíľu pred koncom jazdy. Dôvodom je fakt, že klimatizácia okrem chladenia tiež vysušuje vzduch a vlhkosť sa ukladá v jej útrobách. Vlhko a teplo sú ideálnym prostredím pre baktérie a plesne, spôsobujúce nepríjemný zápach, ale najmä ohrozujúce vaše zdravie.
Ideálne je nechať vzduchotechniku „vyfúkať“ vzduch aspoň pár minút pred opustením auta najmä po dlhšej jazde. Ušetríte tak za jej čistenie, keďže ho nebude treba vykonávať tak často. Len udržiavaná a správne používaná klimatizácia vám bude dlho slúžiť a zvýši váš komfort počas cestovania.

tento vtip je uz ale hodne stary 🙂 ked je vonku +39 oC, mam si dat na akejkolvek klime +34 oC :-D? rady za milion toto 😉