Úvod Auto - moto V Česku plánujú testovací okruh pre autá bez vodiča

V Česku plánujú testovací okruh pre autá bez vodiča

Škoda Auto plánuje, že bude v roku 2025 predávať štvrtinu vozidiel na elektrický alebo hybridný pohon. K tomu jej má pomôcť päť elektromobilov a niekoľko ďalších modelov na hybridný pohon, kombinujúci spaľovací agregát a elektromotor s dobíjaním z elektrickej zásuvky (plug in hybrid). Škoda na autosalóne v Šanghaji predstavila koncept prvého elektromobilu Vision E s dojazdom až 500 km a autonómnym riadením. (Foto: archív)

V Česku by mohol vzniknúť testovací okruh pre autá jazdiace bez vodiča, autonómne vozidlá by v budúcnosti mohli skúšať aj v bežnej prevádzke na diaľniciach, alebo v mestách. Vláda schválila koncepčný materiál, ktorý sa zaoberá rozvojom áut schopných sa čiastočne, alebo úplne riadiť samé. Uviedol to Úrad vlády ČR. Pred rokovaním kabinetu vláda podpísala memorandum so zástupcami automobilového priemyslu. Toto memorandum má českým automobilkám uľahčiť vývoj moderných technológií.

Prvým krokom k vzniku zvažovaného polygónu pre testovanie vozidiel bez vodiča by mala byť štúdia uskutočniteľnosti, ktorú chce ministerstvo dopravy zadať na spracovanie v polovici budúceho roka. Materiál by mal okrem iného zmapovať európsky trh a odhadnúť, aký záujem by zo strany výrobcov autonómnych vozidiel mohol o podobné zariadenie v Česku byť.

Okrem uzavretého polygónu by sa autonómne vozidlá mohli skúšať v bežnej prevádzke. Podľa ministerstva dopravy sa ponúka možnosť tieto vozidlá testovať na novootvorenej diaľnici D8 medzi Ústím nad Labem a nemeckou hranicou, prípadne v nadväzujúcom úseku nemeckej A-17 do Drážďan. Záujem prejavili aj mestá, umožniť testovanie autonómnych vozidiel v mestskej prevádzke ponúkli podľa ministerstva Mladá Boleslav a Ústí nad Labem. Ďalším variantom je využitie diaľnice D2 medzi Brnom a Bratislavou.

Prvky inteligentných ciest, ktoré vedia komunikovať s vozidlom, sa v Česku teraz testujú v pilotnej prevádzke. Inteligentné dopravné systémy dokážu okrem iného varovať vodiča pred náhlou nebezpečnou situáciou. V budúcnosti by mohli byť využité na brzdenie alebo úplné zastavenie vozidla v prípade nebezpečenstva bez toho, aby vodič musel akokoľvek zasahovať do riadenia.

Tieto technológie sú pilotne umiestnené na Pražskom okruhu v rámci projektu C-Roads. Projekt potrvá do roku 2020 a podobné inteligentné prvky by sa mohli objaviť na diaľniciach D1, D5, D11, ale aj v mestách a v mestskej hromadnej doprave či na železničných priecestiach. Na vývoji a aplikácii prvkov inteligentných komunikácií spolupracuje úrad napríklad so spoločnosťami AŽD Praha, Intensa Corporation, operátory O2, T-Mobile alebo s pražskou ČVUT.