Úvod Auto - moto Väčšina predaných áut v Nórsku sú už elektromobily

Väčšina predaných áut v Nórsku sú už elektromobily

Foto: archív

Minulý mesiac dosiahol v Nórsku predaj nových, čisto elektrických vozidiel rekordných 58,4 percenta z celkového predaja áut. Vlani to bolo 31,2 percenta, čo bolo viac ako v ktorejkoľvek inej krajine na svete. Nórsko plánuje úplne prestať predávať autá so spaľovacím motorom do roku 2025.

Autá, ktoré majú výhradne spaľovací motor a nie hybridný, mali v marci podiel na celkovom predaji len 22,7 percenta, čo je v Nórsku rekordné minimum. K vysokej obľube elektromobilov prispelo okrem iného i zvýšenie dodávok nového Modelu 3 automobilky Tesla, ktorý sa v marci stal úplne najpredávanejším vozidlom.

Celkovo americká automobilka Tesla predala 5 822 vozidiel, čo zodpovedá 31,7-percentnému podielu na trhu. Vlani bol najpredávanejším vozidlom v Nórsku elektrický Nissan Leaf, patriaci k najpopulárnejším elektromobilom sveta.

Nórsko, ktoré má momentálne zhruba 5,3 milióna obyvateľov, poskytuje obyvateľom výrazné stimuly, podporujúce predaj elektrických áut. Elektromobily tu nie sú zaťažené dovoznými clami, predajnou daňou a majitelia nemusia platiť poplatky za ich registráciu. Neplatia dokonca ani mýto a pri dopravnej zápche môžu použiť pruhy určené autobusom.

Foto: archív

Krajina však zažívala aj isté problémy vyvolané mohutným využívaním čisto elektrických vozidiel. „Každý rok zvyšujeme počet nabíjacích staníc o 26 percent, ale počet elektromobilov rastie každý rok až o viac ako sto percent. A táto medzera sa stále zväčšuje,“ povedal v roku 2017 Sture Portvik z mestskej agentúry pre mestské životné prostredie.

​“Chyba vtedy bola, že ​„nebol dodržaný krok s výstavbou nabíjacích staníc vo vzťahu k počtu predaných e-automobilov,“ uviedol Petter Haugneland, hovorca združenia elektrických vozidiel Norsk Elbiforening.

Pred dvomi rokmi už aj samotná asociácia elektromobilov odrádzala vodičov od nákupu elektrického vozidla, ak nemali možnosť nabíjať ho doma. Vtedy žilo 60 percent obyvateľov Osla v byte, a nie v rodinnom dome s garážou, kde by mohli elektromobil bez problémov nabíjať.

Chýbajúca infraštruktúra tak spôsobovala nemalé problémy majiteľom elektromobilov. Hoci sa odvtedy infraštruktúra zlepšila, využívanie čisto elektrických automobilov je v Nórsku také rozšírené, že ich majitelia môžu často zažiť situáciu, keď elektromobil jednoducho nebudú mať kde nabiť.