Úvod Politika Komplot dostal od BBSK kšeft bez súťaže, župné noviny zmenil na Lunterov...

Komplot dostal od BBSK kšeft bez súťaže, župné noviny zmenil na Lunterov fotoalbum

Foto: archív

Mimovládna organizácia Transparency International Slovensko kritizuje predsedu Banskobystrického samosprávneho kraja (BBSK) Jána Luntera za prvé číslo župných novín. Riaditeľ organizácie dokonca hovorí o kulte osobnosti a problém vidí aj v tom, že noviny spravuje agentúra Komplot Advertising, ktorá viedla Lunterovu volebnú kampaň na predsedu BBSK.

Počas vedenia kraja Lunterovým predchodcom Marianom Kotlebom z ĽSNS bol župný časopis Náš kraj často kritizovaný za to, že sa zmenil na stranícke noviny a ideologickú propagandu bez priestoru pre poslancov a občianske názory. Nakoniec Kotlebovi samotní župní poslanci vzali peniaze na vydávanie novín a ten ich odvtedy vydával s pozmeneným názvom Bystrický kraj. Teraz však nezisková organizácia Transparency International Slovensko vo svojom blogu píše, že „Ján Lunter prechod na verejnoprávne župné noviny nezvládol“.

Časopis zaplavený Lunterovými fotkami
„Prvé číslo Lunterovho župného časopisu sa viac podobá na volebný leták, ako na časopis pre občanov. Na každej fotke, kde sa objavujú nejakí ľudia, je vždy aj samotný župan. Trinásť fotiek Luntera na 16 stranách novín je horší ´kult osobnosti´, ako má 99  percent slovenských samosprávnych novín (Kotleba mával na celé jedno vydanie dve, tri fotky). Skôr ako Náš kraj by sa mesačník mal premenovať na Náš župan,“ kritizuje vedenie novín neziskovka.

Navyše okrem príhovoru Luntera nie nie je nijaký článok podpísaný a v novinách nie je uvedený ani šéfredaktor či iná zodpovedná osoba. „Takmer všetky články sú vedené v duchu názoru vedenia župy – čo sme dokázali, čo napravili, čo chystáme. Nečudo, že už do podtitulu časopisu si autori zvolili slogan Dobré správy pre Náš kraj. Zjavne nič ´zlé´ či kritické o župe sa v časopise platenom z daní a distribuovanom do 252-tisíc domácností po celom regióne neplánuje zverejniť,“ píše riaditeľ Transparency International Slovensko Gabriel Šípoš.

Zaujímavosťou je aj to, že celý dizajn novín, grafiku, ale aj editáciu textov má na starosti agentúra Komplot Advertising, ktorú vedú marketéri Peter Hajdin a Adam Znášik. Agentúra pomáhala Lunterovi vyhrať župné voľby. Rovnaká agentúra viedla prezidentskú kampaň Andreja Kisku a v súčasnosti vedie kampaň kandidátovi na hlavu štátu Robertovi Mistríkovi. Podľa oficiálnych výdavkov im Lunter zaplatil 23-tisíc eur.

Agentúru Komplot Advertising vedú Peter Hajdin a Adam Znášik. Okrem viacerých predvolebných kampaní stoja aj za kontroverznou stránkou Zomri. (Foto: archív)

BBSK s Komplotom podpísala v máji zmluvu na 50-tisíc eur na vydavateľské, propagačné a reklamné služby do konca tohto roka.

Tlač a distribúciu župných novín, má na starosti RedPost, čo stojí 28-tisíc na tri mesiace. “Aj s touto firmou Lunter pred voľbami spolupracoval. Po prepočítaní vychádzajú ročné náklady na noviny Náš kraj, a to bez práce interných ľudí župy, na 125-tisíc eur,“ dodáva nezisková organizácia.

Odmena za víťazstvo?
Dostala to teda agentúra Komplot ako odmenu za pomoc pri víťazstve Luntera? V prípade Komplotu neboli podľa Šípoša splnené dve podmienky, že ide o tematicky vhodný typ zákazky a že bola zákazka pridelená súťažou. „Po prvé, PR špecialisti by nemali robiť župný časopis, lebo tí majú v popise práce chrániť imidž župy a nie záujmy občanov. Po druhé, nijaká súťaž nebola, ani len prieskum trhu – Komplot dostal zákazku priamym zadaním.

Úrad podľa nimi poskytnutej dokumentácie argumentuje, že ide o služby ´intelektuálneho charakteru´, kde kľúčovú rolu hrajú referencie a dobré meno dodávateľa, ako aj to, že dostali 70-percentnú zľavu z cenníka agentúry,“ kritizuje počínanie župy Transparency International.

Peter Hajdin sa v médiách chválil Lunterovým víťazstvom v župných voľbách. (Foto: archív)

Neziskovka sa dokonca pýtala aj Znášika z Komplotu, prečo spravili zo župných novín Lunterov fotoalbum. Ten reagoval: „Je prirodzené, že sa župan pri kľúčových aktivitách župy objavuje a objavuje sa teda aj na fotografiách. Ich početnosť a kompozíciu môžeme aj na základe vašej spätnej väzby do budúcnosti zvážiť.“ Podľa Znášika dostávajú zákazky nielen na priamo, ale aj v súťažiach. „Za podstatné považujem, či sú v takýchto obstarávaniach verejné prostriedky minuté hospodárne a v súlade so zadaním,“ dodal.

Transparency International Slovensko zároveň pripomína, že po zvolení Andreja Kisku do prezidentského úradu dostala agentúra Komplot Advertising päť zákaziek za tisíce eur.

Komplot robil kampaň aj SDKÚ v roku 2010. Mikuláš Dzurinda sa následne stal ministrom zahraničných vecí a necelý rok na to podriadená akciovka ministerstva, Správa služieb diplomatického zboru, podpísala s Komplotom tiež zmluvu na marketingové služby za 36-tisíc eur.

Keď sa však vrátime k župným novinám Banskobystrického samosprávneho kraja, tak ich druhé číslo má vyjsť koncom augusta. „Ak sa bude podobať na to prvé, ostáva veľká šanca, že Ján Lunter si od svojho predchodcu ´úspešne´ prevezme trofej za najhoršie župné noviny na Slovensku,“ uzavrel riaditeľ mimovládky Gabriel Šípoš.

Foto: Pavel Kapusta