Úvod Spoločnosť Billa svojvoľne vyradila z predaja časopis Zem&Vek

Billa svojvoľne vyradila z predaja časopis Zem&Vek

Foto: archív

Rakúsky reťazec Billa podľahol nátlaku a svojvoľne sa rozhodol stiahnuť z predajní na Slovensku časopis Zem & Vek. Podobný krok predčasom urobila rakúska sieť benzínových čerpadiel ÖMV. Konštatovala, že sa nestotožňuje s obsahom časopisu, ktorý niekoľko rokov predávala. Billa uviedla, že nemá miesto a Zem & Vek nemá ako predávať.

Rozhodnutie Billy prišlo po zverejnení statusu blogera Denníka N Jakuba Godu na profile spoločnosti na sociálnej sieti, ktorý sa v minulosti zviditeľnil pokusom infiltrovať sa pod cudzím menom do redakcie portálu Hlavné správy ako externý prispievateľ, s cieľom “prepašovať” do článkov hoaxy.

“Dnes som bol v Bille a rozmýšľal som, že by som urobil poriadny víkendový nákup, ale potom som prešiel okolo stojanu s časopismi a okamžite ma prešla chuť na jedlo, keď som tam zbadal Zem & Vek. Tento plátok mi nevadí preto, že jeho redaktori majú iný názor ako mám ja (takých je kopec a je mi to jedno), ale preto, že šíri antisemitizmus,” napísal Goda v spomenutom statuse.

Foto: Michaela Kolimárová

Billa zareagovala deväť dní po uverejnení Godovho statusu. „Dobrý deň Jakub, spoločnosť Billa sa rozhodla vylistovať časopis Zem & Vek. Od budúceho mesiaca ho na pultoch svojich predajní nebudeme predávať. Príjemný deň, Lenka,“ uvádza sa v odpovedi pracovníčky reťazca, ktorú zverejnil Goda. Informáciu o stiahnutí časopisu Zem & Vek z predaja potvrdila pre portál aktuality.sk aj hovorkyňa spoločnosti Billa Kvetoslava Kirchnerová s tým, že konkrétny termín vyradenia z ponuky ešte nevedela upresniť.

V rovnaký deň, keď Jakub Goda zverejnil spomenutý status, sa na sociálnej sieti objavil aj podobný príspevok spolumajiteľa reklamnej agentúry Komplot Advertising Petra Hajdina, ktorý môže svedčiť o koordinácii útokov proti časopisu Zam & Vek a ďalším alternatívnym médiám.

Agentúra Komplot Advertising viedla predvolebnú kampaň prezidenta Andreja Kisku, banskobystrického župana Jána Luntera a dnes sa podieľa na kampani prezidentského kandidáta Roberta Mistríka. Komplot Advertising tiež stojí za zrodom morbídno-nihilistickej stránky Zomri Official a jej facebookovej podoby Zomri.

Spolumajiteľovi reklamnej agentúry Komplot Advertising Petrovi Hajdinovi prekáža Zem & Vek na pultoch reťazca Tesco. (Foto: archív)

Peter Hajdin napísal: “Dnes som po dlhšej dobe chcel nakúpiť v predajni Tesco Slovensko. Zarazilo a znepokojilo ma, keď som zistil, že ešte stále predávajú Zem & Vek – časopis, ktorý šíri konšpiračné teórie, antisemitské postoje a kadejaké vyslovene spoločensky toxické a nebezpečné myšlienky.

Považujem to za veľmi zlý signál a nedobrý príklad zo strany takého veľkého predajcu, ako je Tesco. Ocením, keď sa rozhodnú podobné médiá stiahnuť z predaja. Kým sa tak nestane, budem nakupovať inde a na túto spoločnosť budem upozorňovať aj svojich blízkych”.

Minulý rok bez uvedenia dôvodu vyradil reťazec Tesco z predaja politicko-spoločenský mesačník Extra plus, zaraďovaný medzi alternatívne médiá. Podobné politické tlaky sa v prostredí iluzórneho voľného trhu vytvárajú už dlho, komentuje situáciu vo svojom článku mesačník Zem & Vek. Na podobné praktiky upozorňuje aj Asociácia nezávislých médií (ANEME).

Podľa jej hovorcu Juraja Poláčka spolčovanie sa mainstreamových médií z dôvodu, aby iné médiá vyradili z predaja alebo reklamného trhu, je nekalou hospodárskou súťažou. Z toho vyplýva, že všetci, čo akýmkoľvek spôsobom využívajú známy projekt Konšpirátori.sk, napomáhajú tomuto cieľu. “Je to trestný čin, žaloba sa pripravuje,“ upozornil Poláček.

Podľa informácií portálu napalete.sk na vylistovanie časopisu Zem & Vek, ktorú považuje za obmedzovanie slobody prejavu, ANEME upozorní aj rakúske vedenie spoločnosti Billa Aktiengesellschaft so sídlom vo Wiener Neudorf.

Vydavateľ mesačníka Zem & Vek, spoločnosť Sofian k aktuálnej situácii uvádza: „Vzhľadom na skutočnosť, že v obchodnej sieti Billa bol o mesačník jednoznačný záujem a podstatná časť objednaného nákladu sa každomesačne vypredala, považujeme tento jednostranný krok za rozpor s prirodzenými obchodnými pravidlami.

Vo vylistovaní vidíme jednoznačný politický nátlak. Čoraz intenzívnejšie prepájanie politiky s obchodnými záujmami korporácií nemožno vnímať inak ako nástup cenzúry v štýle totalitnej fašizácie spoločnosti zbavovanej pluralitnej názorovej platformy.“