Úvod Politika Čaputovej Blitzkrieg

Čaputovej Blitzkrieg

Foto: archív

Stratégia bleskovej vojny je známa už dávno, minimálne od čias starého Grécka. Občas vedie k víťazstvu a občas k porážke. Marketing drahej izraelskej agentúry Shaviv Strategy and Campaigns v službách Zuzany Čaputovej však zvládol finále boja o prezidentské kreslo veľmi dobre. Táto agentúra vyniesla do premiérskeho kresla Benjamina Netanjahua a na post primátora Bratislavy Matúša Valla.

Vysoký finančný vklad do predvolebného boja v prospech neznámej, ale inteligentnej aktivistky priniesol svoje ovocie. Keď dovtedajší nominant liberálov začal strácať dych, rozhodlo sa v tábore strany Progresívne Slovensko, bez vedomia Matoviča a Sulíka, že nudný Robert Mistrík sa musí vzdať a preliať svojich voličov do tábora ich perspektívnejšej liberálky.

Bola to prvá, dôležitá fáza Blitzkriegu. Druhú fázu dokončili médiá masívnou podporou rozprávkovej dobrej víly, ktorá mala všetky predpoklady nahradiť v Grasalkovičovom paláci dobrého anjela. Od tejto zlomovej chvíle sa pre Maroša Ševčoviča nenašlo v mainstreamových  médiách dobrého slova.

Kandidát s podporou Smeru-SD nemohol uspieť. Kampaň začínal neskoro a roky trvajúce ataky a obviňovania Roberta Fica a jeho strany zo všetkých hriechov sveta boli ťažkým bremenom na jeho pleciach. Široko ďaleko nebolo sily, aby obhájila jeho nezávislosť. Na Slovensku, na rozdiel od Českej republiky, nezáleží na tom, kto je kompetentný, ale na tom, kto dokáže vyvolať emócie, kto má dobré mediálne krytie a koho diskvalifikujú médiá.

Ak k tomu prirátame voličov z radov adolescentnej mládeže à la Šeliga a Farská, u ktorých emócie víťazia nad racionálnym uvažovaním, potom má marketing Blitzkriegu zaručený úspech. V prezidentských voľbách v Českej republike bola situácia odlišná. Útoky väčšinových médií a pražskej kaviarne na Miloša Zemana nepomýlili väčšinu českých voličov natoľko, aby dal svoj hlas neznámej persóne sľubujúcej zmenu.

Foto: archív

V predvolebnej kampani sa Čaputová usilovala vystupovať ako umiernená liberálka, ktorá dokáže zľaviť zo svojich liberálnych ideí, napríklad v otázke genderovej agendy a manželstiev homosexuálov a priblížiť sa ku kresťanskému voličovi. Mala to dokázať aj objednaná podpora liberálnych katolíkov – bývalého slovenského biskupa Roberta Bezáka a českého kňaza Tomáša Halíka.

Bola to správna kalkulácia, lebo na Slovensku je už samotné slovo kňaz presvedčivejšie ako kontroverzné pozadie spomenutých dvoch pánov, ktorých spája kritika cirkvi. Aj táto taktika zapôsobila na istú časť tradičných voličov KDH a oslabila pozície Šefčoviča uchádzajúceho sa o podporu u českého prezidenta.

V každom prípade mala Zuzana Čaputová lepší volebný tím školiteľov a poradcov a podstatne viac peňazí od oligarchických sponzorov, ako Maroš Ševčovič s finančnou podporou jednej strany, čo muselo tiež zohrať rolu v boji o prezidentský post.

Slovenské prezidentské voľby vyvolali veľkú pozornosť aj u našich západných susedov. Zástupca šéfredaktora Spravodajstva Českej televízie si pozýval k reportérskemu pultu, postavenom priamo pred bratislavským Prezidentským palácom, redaktorov Denníka N a po víťaznom ťažení aj Zuzanu Čaputovú, aby komentovali priebeh a výsledok volieb. Sotva možno namietať proti tomu, akých hostí si vyberajú do svojich reportáží spravodajcovia ČT a prečo sa im páči žena na poste slovenskej prezidentky.

Mimochodom, aj mnohí slovenskí novinári sa netaja obdivom k sympatickej blondínke, prezidentke Chorvátska Kolinde Grabarovej Kitarovičovej. Obdiv pražskej kaviarne, ako aj starého politického vyslúžilca, kniežaťa Schwarzenberga k našej novozvolenej hlave štátu má však iné, ako estetické príčiny.

Foto: Pavel Kapusta

Liberálna aktivistka Čaputová je totiž protipól toho obratného a pre pražskú kaviareň nepohodlného suveréna sídliaceho na Hradčanoch. Tento skúsený a autonómny prezident je obávaným protivníkom českého novinárskeho mainstreamu, ktorý podobne ako na Slovensku Denník N a SME, plní funkciu politickej strany pravicovo-liberálneho prúdu.

Nuž sa preto nečudujme chválospevom z Prahy na našu novú liberálnu metlu, ktorá pri všetkej snahe českých Pirátov, Kalouskov, a iných havloidov nemá ani ako symbol schopnosť ohroziť povesť Miloša Zemana. Bude záležať na tom, koho si naša neznáma aktivistka z mimovládnej organizácie zvolí za svojich poradcov.

Ak siahne do stáda dosluhujúcej hlavy štátu, keďže sa už vyjadrila, že Kiska bol podľa nej najlepší prezident, bude to najhoršia zmena pre Slovensko – farebná revolúcia tichou cestou. Ako sa vyjadrila o slovenských prezidentských voľbách česká analytička, advokátka Klára Samková, “po farebných revolúciách čelíme novej technológii uchopenia moci, ktorá už bola s veľkým úspechom použitá vo Francúzsku.

Rádovo pár mesiacov pred voľbami sa objaví úplne nová, čistá a pekná tvár, ktorú dovtedy vôbec nikto nepozná, a okamžite má uvoľnené všetky mediálne kanály a prime time vysielacích časov. Taký mediálny Blitzkrieg. To, na čom bežný politik pracuje celé roky, má táto osoba okamžite. Vrátane finančného krytia.“ Počkajme si, koho pieseň bude spievať nová slovenská prezidentka.