Úvod Veda & Tech Nové testy Gerlachu: stúpanie 100 % a rýchlosť 125 km/h 

Nové testy Gerlachu: stúpanie 100 % a rýchlosť 125 km/h 

Foto: archív

Taktické obrnené vozidlo Gerlach so slovenským rodokmeňom úspešne prešlo ďalšími skúškami svojich schopností v náročnom teréne, dokonca aj na pretekárskom okruhu. Výsledky testov pritom prekonali výrobcom deklarované parametre a potvrdli predpoklad vývojárov, že vozidlo zvládne viac.

Nad rámec už i tak náročných armádnych testov z leta tohto roka sa vozidlo podrobilo novým skúškam vo vojenskom priestore na Záhorí. Cieľom bolo otestovať ďalšie méty a pomyselnú latku odolnosti vozidla posunúť čo najvyššie. Vozidlu sa tu okrem iného podarilo prekonať tzv. 100-percentné stúpanie, keď v plnej záťaži zdolalo nájazdový uhol 45 stupňov. Gerlach zároveň opäť potvrdil svoje nadštandardné off-road schopnosti a priechodnoť rôznymi terénmi vrátane piesku.

Prekvapili aj výsledky testov na pretekárskom okruhu Slovakia ring. Gerlach tu aj za ždivého počasia dosiahol maximálnu rýchlosť 125 km/h oproti výrobcom deklarovaným 110 km/h. Nad rámec už vykonaných štandardných testov sa tiež realizovali špeciálne záťažové skúšky motora a prevodovky.

Obrnené vozidlo s celkovou hmotnosťou 14 ton sa okrem iného postavilo do „ringu“ s 28-tonovým ťahačom. Aby preukázalo vozidlo svoju ťažnú silu, s 28 tonovým ťahačom sa rozbehlo a hodinu krúžilo po okruhu pri zachovaní požadovaných teplotných parametrov. Testy takisto preukázali, že toto meranie síl nezanechalo na pohonnom systéme Gerlachu nijaké deštrukčné následky.

Zetor ATV – Gerlach 4×4:

Taktické obrnené vozidlo 4×4 preukázalo svoje nadštandardné schopnosti už počas testovania slovenskou armádou v lete tohto roka vo vojenskom priestore na Záhorí. Gerlach vtedy zdolal terénny schod s výškou 500 mm a prekonal zákop so šírkou jedného metra. Pri prekonávaní oboch prekážok malo vozidlo záťaž 6×120 kg, ktorú tvorila posádka a tisíckilogramový náklad.

Koncept vozidla je unikátny vďaka vysokej bezpečnosti, agilite a univerzálnosti. Jeho kabína je koncipovaná ako bezpečnostná pancierová kapsula, ktorá oproti bežným 4- až 5-miestnym ponúka miesto až pre 6 členov posádky s výškou 190 cm a váhe 120 kg vrátane výstroja. V prípade potreby a života ohrozujúcich situácií poskytne priestor aj pre ďalších dvoch členov posádky. Pancierová kabína je uchytená nezávisle na podvozku vozidla a tak pri jeho poškodení mínou zostane posádka chránená. Zároveň konštrukcia kabíny umožňuje jej veľmi rýchle opustenie.

Gerlach je pripravený na montáž rôznych stupňov balistickej a protimínovej  ochrany podľa STANAG 4569 – a to balistická ochrana volume (stupeň) 1 a level (úroveň)  3 a protimínová ochrana – volume (stupeň) 2 a level (úroveň) 3a, 3b. V praxi to znamená, že vozidlo by mohlo byť pripravené odolať aj náloži so silou 8 kg TNT.

Prednosťou Gerlachu je aj vysoko variabilný nakladací priestor, ktorý môže odviezť ďalších 1,5 tony v podobe potrebnej výstroje alebo vybavenia a počíta s ponukou najrôznejších verzii carga podľa požiadaviek zákazníka. Verziu vozidla je možné rýchlo meniť podľa požiadaviek v škále  transport – ochrana – boj. V základnej verzii s pohotovostnou hmotnosťou 12 ton je už zabudovaná filtroventilácia s klimatizáciou a ochranou proti chemickým, biologickým a jadrovým zbraniam.

Foto: archív

Projekt výroby obrneného vozidla Gerlach ráta s maximálny možným zapojením domáceho obranného priemyslu. Vo finančnom vyjadrení to znamená, že pri výrobe základnej verzie bude až 80 percent z ceny vozidla alokovaných na Slovensku.

Výrobu vozidla je pritom možné rozbehnúť prakticky okamžite, do pár mesiacov, pretože je na báze modulárneho konceptu. Zetor môže pritom stavať na desaťročiach skúseností so strojárskou výrobou a inžinierskymi činnosťami na Slovensku i v Česku. Skupina HTC Investments, a.s., ktorej je členom, dnes disponuje viac ako 1300 zamestnancami na výrobných plochách s rozlohou viac ako 100 000 štvorcových metrov.

Vozidlo je postavené na špeciálnom podvozku tzv. Rolling Chassis Zetor. Jeho rebrinový rámový koncept je schopný odolávať vysokým dynamickým účinkom a  je jedným z pilierov protimínovej ochrany. Vysoká mobilita je založená na nezávisle uložených a odpružených lichobežníkových nápravách, ktoré pri terénnej jazde a vysokých rýchlostiach dávajú vozidlu výnimočnú priečnu aj pozdĺžnu stabilitu pri optimálnom zabezpečení kontaktu kolesa s terénom.

Pri vývoji Gerlachu boli zohľadnené najnovšie technické a konštrukčné požiadavky na vozidlo 21. storočia, ako aj reálne skúsenosti z vojenských konfliktov. Koncept vozidla je navrhnutý tak, aby umožňoval reagovať na ďalší vývoj armádnych kritérií v nasledujúcich minimálne 30 rokoch.

Gerlach zdoláva náročné terénne podmienky: